Változás előtt a tömegközlekedés

2010. július 10. szombat 20:09

Változás előtt a tömegközlekedés
Régóta dédelgetett terv a baranyai megyeszékhely áldatlan tömegközlekedésének gyökeres átalakítása, szabályozása. Pécs és vonzáskörzetének hosszú távú, 2020-ig terjedő közlekedésfejlesztési tervének kidolgozása folyamatban van – az elképzelések a kötöttpályás lehetőségeket is számba veszik. A koncepció végleges kialakításához az utasok körében nemrég végrehajtott adatgyűjtésre is szükség volt.

Az adatgyűjtés kiterjedt Pécs városára és vonzáskörzetének tizennyolc településére. Közel kétezer főt kérdeztek meg, helyi és vasúti utasforgalmi számlálást, közúti megállításos kikérdezést és turisztikai kerékpáros forgalomszámlálást is végeztek. Mindezek alapján öt olyan elképzelés kidolgozására kerülhet sor, amelyek révén jelentős mértékben javulhat a helyi közlekedés szolgáltatási színvonala, fejleszthető a megállóhelyi infrastruktúra és különböző közlekedési folyosók kialakítása révén szabályozottabbá válhat a közúti forgalom.

Az első projektelem taglalja a helyi közlekedési hálózat szerkezetét és menetrendi módosítását, valamint a kötöttpályás közlekedés nyomvonalának kijelölését. A második elem három közlekedési folyosó lehetséges kialakításával számol a Rákóczi út, a Zsolnay út és a Hungária utca esetében. A Rákóczi út Jókai és Irgalmasok utca közötti szakasza például csak buszok számára lenne használható. A Rákóczi úti forgalom módosításainak (csomóponti átépítés, sáv újraelosztás) összköltsége 50-100 millió forintra tehető.

A Zsolnay Vilmos út a keleti irányú buszfolyosó alapja lehet, mintegy 2,7 km hosszan – igaz, buszsáv csak rövid szakaszokon alakítható ki, amelynek kezdete a Lánc utcánál csatlakozna a Rákóczi úti közlekedési folyosóhoz. Itt például a Mohácsi út és a Felsővámház utca között lehetne szélesíteni az útpályát, megközelítőleg fél kilométeren át. Ez a szakasz 150 millióból már átalakítható lenne.

A harmadik projektrész a Siklósi út – Alsómalom utca közötti közlekedési korridorral foglalkozik. Eme két tervezet megvalósulásával a buszok torlódása (képünkön) elkerülhető, vagy mérsékelhető, amennyiben a tömegközlekedési járművek védett szakaszokon járhatnak.

A következő koncepció az utastájékoztatás fejlesztését taglalja, amely a városban működő három szolgáltató tájékoztató rendszerének összehangolását tenné lehetővé – külföldi tapasztalatok alapján egy ilyen fejlesztés utasszám-növekedést von maga után.

Az utolsó projekt a helyi megállóhelyek korszerűsítésével foglalkozik, kiemelt figyelmet fordítva a mozgáskorlátozottak közlekedésére. A beszerzendő alacsony padlózatú buszok mellett, a megállók megfelelő kialakítása is követelmény.

H. L. B. - Fotó: Kováts Judit