Széchenyi tér: mi legyen a buszokkal?

2009. július 23. csütörtök 16:35

Széchenyi tér: mi legyen a buszokkal?
Autókat és taxikat bizonyosan nem engednek be a 2010-re megújuló Széchenyi térre, amint arról korábban már határozott az önkormányzat. Továbbra is nyitott ugyanakkor az a kérdés, használhatják-e, s ha igen, milyen mértékben a közlekedési társaság helyi járatú autóbuszai a város főterét. Az augusztus végén összeülő közgyűlés több alternatíva közül választhat majd.

Azt már korábban eldöntötték, hogy a tér építése során és elkészültével a személygépkocsi forgalom teljesen megszűnik, várakozásra alkalmas hely nem lesz, a taxi állomás pedig elkerül a térről.

Ennek folyománya, hogy a Hunyadi utca Aradi vértanúk útjától délre eső szakaszán nem lehet parkolni, s az engedéllyel rendelkező járművek kivételével onnan továbbhaladni sem szabad. A Mária utcába a Palatinus mélygarázsának kihajtójától keleti irányba is engedéllyel lehet csak behajtani. A Nádor Mélygarázs elérhetőségét természetesen továbbra is garantálják, legfeljebb ezután a Mária utcából hajtanak be, s a Széchenyi tér felé mehetnek ki a járművek.

El kell ugyanakkor döntenie az illetékes bizottságnak, majd a közgyúlésnek, mi legyen a teret hagyományosan átszelő, naponta több mint kétszáz helyi járatú busszal. A tér szélei ugyanis továbbra is alkalmasak lesznek 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművek közlekedésére.

Az első lehetőség, hogy - mivel a megújult Széchenyi tér elsősorban a turisták és a családok, valamint a ráérő gyalogosok kedvéért lesz forgalomkorlátozott övezet - a szabad- és munkaszüneti napokon megtiltanák a tömegközlekedést. Ez kismértékű többletkiadást jelentene a hétvégéken kerülőúttal közlekedő buszokat üzemeltető közlekedési cégnek, ám a városlakók nyugodtan birtokba vehetnék a tér egészét szabadidejükben.

Egy másik variáció szerint teljesen kitiltanák a buszokat a Széchenyi térről. Így jelentősen csökkenne a zaj- és környezetszennyezés, viszont a tér és a belváros megközelítése főként az idősebb emberek és a kisgyermekekkel közlekedők számára nehezedne meg nagy mértékben. A hátrányok között azt is meg kell említeni, hogy a pécsi buszoknak a kerülőutak miatt így évente 58 ezer kilométerrel többet kellene menniük, ez pedig közel 40 millió forintos plusz terhet jelent az üzemeltetőknek.

A harmadik alternatíva szerint a járatok kizárólag felfelé közlekednének, ezáltal megmarad a gyalogosan nehezebben teljesíthető irány kiszolgálása, a buszközlekedés pedig értelemszerűen a mai felére csökkenne. Ez már csak 25 ezer plusz kilométert és 16 millió forintos terhet jelentene a PK Zrt.-nek.

Ha maradnak a buszok bármilyen irányban, bármilyen sűrűséggel, az egyik elképzelés szerint csak szóló járműveket engednek be a térre, míg a 30-as járatot a Kórház tér - Petőfi utca - Kürt utca felé terelik, meghagyva azt csuklósnak. Ebben az esetben ugyanakkor az egyetemisták jó részének megszűnne belvárosi összeköttetése.

A turistabuszok fogadása is megoldásra váró feladat. A koncepció szerint az idelátogatók a Barbakánnál, külön erre a célra kialakított buszöblökben szállnának le, ám a városon átgyalogoltatott vendégeknek még nincs kialakult beszállási helyszíne. Az egyik lehetséges ilyen a Széchenyi tér lenne, de az Aradi vértanúk útja, a Rákóczi út Konzum felőli oldala, a Búza tér is szóba jöhet.


Képünkön egy busz igyekszik áthajtani a város főterén.


Kép és szöveg: Korb Zoltán