Egyedül az okos város fenntartható, véli az ÖPE
2017. november 25. szombat 12:05
Ha a család eladósodik, először áttekinti, hol folyt el a pénz, majd végiggondolja, mit lehet tenni a bevételek növelésére, írja szombaton kiadott sajtóközleményében az Összefogás Pécsért Egyesület.
„Hiába fog esetleg a kormány segíteni a városon, az eladósodottság újratermelődik, ha minden ugyanígy megy tovább, ezért kell radikálisan új működési modellre átállítani Pécs városüzemeltetését. Az ÖPE határozott véleménye, hogy - amint az látható volt - korábban az MSZP, és most a Fidesz sem tudta meglépni a városüzemeltetés fenntarthatóságához szükséges intézkedéseket, mert azt nem a „pénztárcához igazította". A legutóbbi közgyűlésen kiderült, a Biokom nem tud megbirkózni a rá bízott feladatokkal, mert a tevékenységeihez képest jelentős mértékben alulfinanszírozott.
Az egyébként szakmai vezetésében jól működő városi tulajdonú társaság az elmúlt években olyan jelentős feladatokat kapott, mint a közterületek kezelése, vagy a közösségi közlekedés, miközben a szakmai profiljától, a hulladékkezeléstől elszakította az állam. Ezért is kért az elmúlt közgyűlésen támogatást, miközben az is látható, a feladataihoz és az elfogadott éves költségvetéséhez képest mintegy másfél milliárd forintos többlet bevételre van szüksége, hogy el tudja látni a feladatait.
Az Összefogás Pécsért Egyesület azonban konkrét megoldási javaslatokat tesz.
Közösségi közlekedés
Az állami költségvetésben, minden évben szereplő, a városi közlekedésre jóváhagyott mintegy 35 milliárd forint 90 %-át a Budapesti Közlekedési Vállalat kapja, a maradékon pedig 5 vidéki társaság osztozhat. Pécs információink szerint 650 millió forintot kap. Ez az összeg arra sem elegendő, hogy az állam által rögzített kedvezményeket ellensúlyozza, azaz a nyugdíjasok és diákok bérletének árkompenzációját nem tudja teljesen egészében kiegészíteni. A jelenlegi támogatás a kedvezményes bérletek költségének jó, ha a felét éri el.
Mindezekért az ÖPE haladéktalanul felszólítja Pécs polgármesterét, kezdjen azonnali tárgyalásokat a kormánnyal ennek a támogatási összegnek az emeléséért. Elképesztően tartjuk, hogy 1,5 millió budapesti lakosra a teljes költségvetési támogatás 90%-a jut, míg az 5 vidéki nagyváros mintegy 1,2 millió lakosára csupán 10%!
További probléma ezen a területen, hogy a bliccelők közel egy milliárd forinttal tartoznak a társaságnak. Az ÖPE véleménye, hogy smart technológiával megelőzhető lenne ez a jelentős kinnlevőség. Ugyanígy elkerülhető lett volna a társaságot terhelő jelenlegi hitelállomány, ha nem banki hitelből vásárolnak használt, elsősorban szóló buszokat. Az ÖPE megoldási javaslata, hogy a használt, jelenlegi buszokat el kell adni, amelyből visszafizethető a felvett hitel, ezzel párhuzamosan a Modern Városok Program segítségével elektromos buszokat kell vásárolni, amelyek üzemanyagigénye a jelenlegi 1/10-ed része.
Ezekkel a lépésekkel fenntartható pályára lehet állítani a közösségi közlekedést.
Közterek, közutak
Évről évre közel fél milliárd forint hiányzik ezen a területen. Az ÖPE álláspontja, hogy csökkenteni kell a város által fenntartott közterek méretét, mégpedig oly' módon, hogy át kell adni helyi közösségeknek használatra, fenntartásra. Így a társasházak, egyházak, helyi közösségek, civil szervezetek, vagy éppen vállalkozások tulajdonosi szemlélettel gondoznák és fejlesztenék a nekik átadott területeket. Véleményünk szerint ezzel a helyi közösségek életminőségének javításához is hozzá lehet járulni.
A közműfejlesztésekbe be kell vonni az érintetteket, mint a járdák, utak vagy éppen a vízelvezetés. A jelenlegi közmű infrastruktúrán kívüli területeken az érintett lakóknak, vállalkozásoknak ki kell venni a részüket a beruházás és fenntartás költségeiből.
Emelni kell a taxidrosztok árát, amelynek jelenlegi árszabása az ország átlagtól is elmarad, miközben a külföldi diákok számottevő forgalmat biztosítanak. A parkolási szolgáltatást tovább kell fejleszteni úgynevezett szenzoros érzékelő alapú tervezéssel, amellyel növelni lehet a városi társaság bevételét, és egyben magasabb elégedettséget érhetünk el a felhasználóknál. Szükség lenne bérelhető parkolók kialakítására is. Ugyanígy elengedhetetlen a VIP-esek parkolási díjának emelése.
Dönteni kell továbbá a közterületi reklámok díjának emelése ügyében is! Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem vonatkozik a kisvállalkozások megállító tábláira, hanem ahogyan a legutóbbi közgyűlési előterjesztésben is elhangzott, az 1 négyzetméternél nagyobb felületekre.
Az Összefogás Pécsért Egyesület határozott álláspontja, hogy a most részletezett fejlesztésekre a forrásokat a Modern Városok Program keretén belül kell biztosítani, amelyekkel a hosszabb távú költséghatékony városi gazdálkodás érhető el. Ilyen típusú beruházásokra kell költeni, nem pedig olyanokra, amelyek folyamatos és számottevő terheket rónak a város költségvetésére, mint például a tervezett giga élményfürdő. Az okos város, akár egy jó családfő, tanul a hibájából", olvasható a közleményben.
EQM
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Áldozatot követel a mohácsi híd...
- Második alkalommal imádkoztak...
- Hatalmas balhé volt Pécsett:...
- Hétfőtől már naponta utazhatunk...
- Anyák napja: megköszönni sosem késő,...
- Viharokkal ér véget vasárnap a májusi...
- Árokba csúszott kamion akadályozta a...
- Több ezer tonna faapríték parázslott...
- Ismét szakvezetéssel járhatjuk be a...
- Megérkeztek az ötös lottó...