Bejött-e az elsőajtózás? - SZAVAZÁS

2010. július 21. szerda 18:57

Bejött-e az elsőajtózás? - SZAVAZÁS
Közel másfél éve, 2009. március 30-án vezette be a Pécsi Közlekedési Zrt. az elsőajtós felszállási rendet: a vállalat vezetői ugyanis megelégelték, hogy az utasok jelentős hányada nem fizet a szolgáltatásért. A rendszer még ma is sok kellemetlenséggel jár, de a pécsiek - kényszerűen? - egyre inkább hozzászoknak, a vállalat bevétele pedig növekedett.

A pécsi rendszer nem példa nélküli: hasonló felszállási rend van érvényben több európai nagyvárosban – például Koppenhágában és Stockholmban –, de néhány buszjárat esetében a BKV is ezt a módszert alkalmazza.

Az elsőajtós felszállási rendet, mint emlékezetes, bosszúsan fogadták a közösségi közlekedésben részt vevők, főként a megnövekedett menetidő és az autóbusz elejénél rendszeresen kialakuló tömeg miatt. A helyzet ebben a tekintetben nem változott: a menetrendhez képest sok esetben továbbra is később érnek a megállókba a buszok, és felszálláskor is mindennapos a torlódás.

Természetes, hogy az utasok véleménye megoszlott az új felszállítási rendszer megítélését illetően, de – tapasztalataink szerint – az utóbbi időben jelentősen csökkent a konfliktushelyzetek száma.

- Mára már elfogadottá vált Pécsett is az új rend, az utasok az autóbusz érkezésekor a megállóhely első harmadában várakoznak, és az első ajtónál szállnak fel – mondta munkatársunknak Bárdossi Marianna, a PK Zrt. PR-asszisztense.

A rendszer bevezetésével a közlekedési vállalat célja a bliccelők számának visszaszorítása volt.

A jegy- és bérleteladások adatai azt mutatják, hogy a terv bevált: „Közvetlenül a bevezetést követően érezhetően megnőtt a kereslet a menetjegyek iránt. Soron kívül kellett nagyobb számban bilétákat eljuttatnunk a jegyárusító helyekre, emellett autóbuszvezetőink is jelezték, hogy náluk is megnövekedett az eladott jegyek mennyisége” – tudtuk meg Bárdossi Mariannától.

Azzal a közlekedési társaság munkatársai is tisztában vannak, hogy a jelenlegi járműpark gerincét adó Mercedes buszok nem túl ideálisak az új felszállási rendszert tekintve, ugyanis az ülések közti folyosó szűk. A közeljövőben beszerzendő alacsony padlós autóbuszok azonban széles közlekedőfolyosóval rendelkeznek majd, így az említett probléma valószínűleg már nem fog felmerülni.

Rossz hír a bliccelőknek, hogy az elsőajtós felszállási rendszer ellenére továbbra is bármikor feltűnhetnek a járművön ellenőrök: jelenleg hat főállású jegyvizsgáló dolgozik a közlekedési cégnél.

Palotás Péter - Fotó: Dittrich Éva