Az autók repítették Pécsen át egészen Németországig a mohácsi Novák Nándort

2022. január 13. csütörtök 16:22

Az autók repítették Pécsen át egészen Németországig a mohácsi Novák Nándort

A mohácsi kisfiú, aki autókat rajzolt mindenhova, ahova csak tudott, felnőttként sem veszített az irántuk való szeretetéből. A Mohácson elrajtolt, majd Pécsen át a németországi Porsche Motorsportnál célba ért Novák Nándorral beszélgettünk.

 

- Hová sodorta az élet az évek során?

- Hogy mi sodort a gépész területre, az részben a gyerekkoromtól meglévő autók iránti szeretetem volt. Az általános gépészmérnöki szak magas szintű képzést adott Pécsett, de az iskola alapvetően arra tanít meg, mik az alapok. Az már önszorgalomnak mondható, hogy továbbfejlesztettem magam a járműtechnológia irányába. Az alapképzésem során lehetőségem volt Németországban egy félévet tanulmányi ösztöndíjjal tanulni. Egy ottani professzor erősített meg a járműtechnológia szakosodásban. Jelenleg minőségügyi mérnök pozícióban dolgozom a Dr.-Ing.h.c.F. Porsche AG (Porsche) motorsport részlegén, ahol kizárólag versenyautókkal foglalkozunk. Ezek rendszám nélküli autók, amelyek csak körpályán vethetők be, szakszemélyzet felügyelete alatt.

 

- Ön volt a pécsi egyetemi csapat főmérnöke 2012-ben. Mekkora szakmai lendületet adott az a projekt?
- Az, hogy mint az egyetemi csapat főmérnöke tervezhettem meg a hidrogénhajtású autót, elmélyítette a tudásomat ezen a területen, s tulajdonképpen ez indította el a járműtechnológia iránti érdeklődésemet. Ha a szakmai tudásom alapjait nem szereztem volna meg Pécsen, akkor a németországi járműtechnológiában nem lehetnék most ott, ahol vagyok.

 

- Mit csinál egy autóipari minőségügyi mérnök?
- A futóműalkatrészek minőségéért vagyok felelős: a beszállítói minőség ellenőrzése, a beszállítói hibák elhárítása és a káresetek kivizsgálása a feladatom. Egy járműprojekt kifejlesztésekor az a célunk, hogy olyan autó kerüljön a vevőinkhez, amelyekben egyáltalán nem lép fel hiba. A legtöbb esetben csak hibátlan autóval lehet versenyeket nyerni és elégedett vevőket magunkénak tudni, ez a minőségmenedzsment alapvető célja.

Ment, amerre a lehetőségek vitték

Novák Nándor 1989-ben született Mohácson. Általános és középiskolai tanulmányait is itt végezte. Alapdiplomáját a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Karán, általános gépészszakon szerezte. Csaknem kétévnyi, a pécsi Hauni fejlesztő részlegén szerzett szakmai tapasztalat után tanulmányi ösztöndíjjal került a stuttgarti egyetemre, ahol járműtechnológia szakon végzett mesterképzést. Ezen évek alatt lehetőséget szerzett Németország egyik legnagyobb kutatóintézeténél (DLR) továbbá a Stihl motorfejlesztésén is továbbfejleszteni önmagát. 2016 óta a Porsche Motorsport dolgozója.
A karrier mellett a szerelem is Németországban talált rá, tényleg kicsi a világ, hiszen Nándor és felsége egy városból valók.

 

- Melyik projektre emlékszik vissza jó szívvel?
- A legemlékezetesebb projekt számomra a legújabb GT3 CUP autónak a kifejlesztése, amelyek világszinten privát versenycsapatokhoz, versenyszériákhoz kerülnek. A projekt kezdetétől fogva nagyon szoros fejlesztési kooperációban sikerült elérnünk a célunkat. Le tudtuk dolgozni minden nyitott feladatunkat, mielőtt az első széria autó legördült volna a szalagról. Megvalósítottuk mindazt, amit a projekt kezdetén célként tűztünk ki. Nagyban elősegítette mindezt a jó munkahelyi légkör valamint a profi és mindenekelőtt motivált kollégák.

 

- Hogyan tekint vissza 2021-re valamint az elmúlt évekre?
- Intenzív évet hagytam magam mögött. 2021 a tanulásban talán leggazdagabb évem volt eddigi pályafutásom alatt. Széles körű feladataim voltak a futóműtechnológia minden területén. Büszkeséggel tölt el, hogy két versenyprojektnek lehettem a minőségügyi projektvezetője az elmúlt években. Nagyon hasznos volt, és elmélyítette a tudásomat a projektmenedzsmentben. Potenciál azonban mindig van, szeretném továbbfejleszteni magamat a vezetői pozíció irányába. Egy lépcsőfokkal feljebb, mindenképp a Porsche-nál.

 

- Mi a motivációja?
- Személyes motivációm az, hogy a legjobb akarok lenni, s mindig megpróbálom teljes erőmmel a lehető legjobbat kihozni a dolgokból. A munkahelyi motivációm nem a pénz, az egy mellékes jó. Nem mindennapi, ahogy egy versenyautó talpra áll. Az előállítási folyamatok végigkísérése pozitív nyomot tud hagyni az emberben. Jó érzés ismerni körülbelül kétévnyi háttérmunka minden egyes apró részletét, ami előtt a nagyvilág megismerne egy új versenyautót.

M. H.