Emberi csontok a tragédia helyszínén

2010. október 16. szombat 20:25

Emberi csontok a tragédia helyszínén
Két nap kutatás után újabb repülőgépdarabokra és emberi csontokra találtak azok a lengyel szakértők, akik az áprilisban Szmolenszk közelében lezuhant lengyel elnöki különgép tragédiájának ügyében vizsgálódnak.

A 12 régészből és földmérőből álló csapat egyforma négyzetekre osztotta a tragédia helyszínét, hogy a teljes három hektáros területet kellő alapossággal vizsgálhassák át. Fémdetektorokkal és nagy érzékenységű műszerekkel próbálják megállapítani, hogy milyen mélységig érdemes még a talajban maradványok után kutatni.

Lech Kaczynski államfő és több mint 90 fős kísérete április 10-én a katinyi tragédia 70. évfordulójára utazott az oroszországi emlékhelyre. A politikai, katonai és egyházi vezetőket szállító TU-154-es gép a ködös időben nem messze a leszállópályától csapódott a földbe. A tragédiát a gépen utazó 96 ember közül senki sem élte túl.

A katasztrófa okainak vizsgálata azóta is tart, s ahelyett, hogy világosabb lenne a kép, inkább a kérdések száma gyarapodik. „Most, hogy a vizsgálat végső stádiumába érkezett, az együttműködés nehézkesebb, mint az elején volt" - nyilatkozta még augusztusban Donald Tusk lengyel miniszterelnök, annak apropóján, hogy az orosz fél késlekedett átadni a katasztrófa okait feltáró írásos jelentés bizonyítékait. Jelenleg a már említett csoport október 28-ig folytathatja a kutatást Szmolenszk térségében, eredményeikről a lengyel ügyészségnek fognak jelentést tenni.

Szerdán a lengyel RMF FM rádió pilótáktól szerzett információ alapján azt közölte, hogy nem volt elég tapasztalata az elnöki gép kapitányának. Arkadiusz Protasiuk ugyanis mindössze néhány órát gyakorolt TU-154-esen, s akkor is csupán másodpilóta minőségében.

A pilóták és másodpilóták elméleti tapasztalataikat szimulátorprogramokon mélyítik el, ezt követően kerülhetnek éles bevetésre, de száz órát így is egy tapasztalt kolléga kíséretében kell megtenniük. Lengyelországban azonban az orosz gyártmányú gépet irányító kapitányok korábbi kötelező moszkvai gyakorlatait az utóbbi időben már nem tartották meg.

A kapitánynak így nem lehetett meg a szükséges tapasztalata arra nézve, hogy mit tegyen vészhelyzetekben. Ráadásul a jármű fekete dobozának adatai szerint a légierő parancsnoka is a pilótafülkében tartózkodott, bár utasként lett regisztrálva. A légierő fontos személyek szállítására szakosodott pilótái az ügyészségen elmondták, hogy Andrzej Blasik tábornok szívesen vette át a másodpilóta szerepét, még akkor is, ha nem ismerte kellően az adott típust.

A katonai ügyészség csütörtöki hivatalos válasza szerint egyelőre nem tudják egyértelműen kizárni a tragédia okainak egyik lehetséges változatát sem. Tovább vizsgálják mind a vétlen baleset lehetőségét, ahogyan azt is, hogy emberi tényezők, esetleg egy harmadik személy játszott-e közre a balesetben, történt-e merénylet, vagy a repülés rossz szervezése okozta-e a tragédiát. A tervek szerint a vizsgálat alapvető következtetéseit 2011. január 10-ére fogják összefoglalni.

Forrás: Heti Válasz