Visszatér Kaposvárról a közighivatal

2010. május 17. hétfő 19:57

Visszatér Kaposvárról a közighivatal
Idén szeptembertől visszaáll az a megyei és fővárosi léptékű közigazgatási rendszer, amelyet korábban regionális szintűre változtatott az áprilisban leváltott szocialista kormányzat. Ezzel a megyei hivatalokhoz visszatér egy igen fontos hatáskör: az önkormányzatok törvényesség-ellenőrzése. Információnk szerint a törvénymódosításnak köszönhetően egy decentralizáltabb korszak következik.

E fontos hatáskör tavaly január elsejével szűnt meg, miután regionális szintre emelték a közigazgatási hivatalok központjait. Bár a gyakorlatot az Alkotmánybíróság később alkotmányellenesnek minősítette, a megyei és fővárosi közigazgatási hivatalok helyzetét szabályozó önkormányzati törvényről, amelynek módosításához kétharmados többség szükséges, egészen az új kormány felállásáig nem tudtak megállapodni.

Dél-Dunántúlon az okozott gondot, hogy nem a térség legnagyobb városába, hanem Kaposvárra került a regionális központ, amely aztán igen sok szakmai vitát is generált. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy minden hivatali funkciót ez a regionális hivatal látott el. Jóllehet, a központnak Pécsett és Szekszárdon is volt megyei kirendeltsége, ez utóbbiak másodlagos szerepet kaptak csak: gyakran önállóságuk is megkérdőjelezhető volt.

E struktúra kialakulása után - egyes meglátások szerint - az önkormányzatok és képviselő-testületeik ellenőrizhetetlenné váltak. Csak a bíróságok, illetve az Alkotmánybíróság vizsgálhatja felül az önkormányzati döntéseket, de ehhez elsőként a Közigazgatási Hivataloknak kellett felszínre hozniuk a problémákat, majd beavatkozni, azaz felszólítani azokat a törvénysértés megszüntetésére. Ez utóbb az előző rendszerben kimaradt, ezáltal kerülhetett sor olyan szabálytalanságokra, hogy például egy polgármester hosszú ideig nem hívja össze a képviselő-testület ülését.

A most visszatérő megyei szintű rendszer többek között azért alkalmasabb a feladatok ellátására, mert a hivatal munkatársai egy helyen élnek az önkormányzatokkal: megvannak a személyes kapcsolatok, a napi információáramlás is intenzívebb. Ezért a hivatal könnyebben tud segíteni, s egyúttal hatékonyabban tudja feltárni a törvénytelenségeket is.

Szakmai berkekben úgy vélekednek, hogy vannak olyan szervek, feladatrendszerek mis, ahol nem érdemes visszarendezni regionális kialakítást. Ilyen például a vízügyi, a környezetvédelmi igazgatóság, vagy a bányakapitányság, mivel ezeket feladataik eleve predesztinálják arra, hogy nagyobb térségben működjenek. Azok ellenben, amelyek ügyféligényesek, az önkormányzatokhoz, lakossághoz közeli szinten kell hogy működjenek, nem szabad messzire elvinni.

B. G. - Illusztráció: MTI