Újabb csúszás: nincs döntés a tervezett elektromos buszainkról

2011. november 16. szerda 18:45

Újabb csúszás: nincs döntés a tervezett elektromos buszainkról

A pécsi önkormányzat még tavasz elején nyújtott be pályázatot az Európai Bizottság azon kiírására, amely környezetbarát, energiatakarékos és fenntartható városi közlekedési rendszer kialakítását teszi lehetővé. A CIVITAS Plus II néven futó, többek között elektromos buszok pécsi hadrendbe állítását célzó projekt összköltségvetése 18 millió euró (jelenlegi árfolyamon számolva 5 milliárd 670 millió forint). Az április közepén beadott pályamunka elbírálása azonban még mindig "folyamatban van", tudtuk meg a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Kft. helyettes vezetőjétől. Mindez azt jelenti, hogy a korábbi elképzelésektől eltérően december végéig nem köttetik meg a támogatási szerződés, így amennyiben sikeres is lesz a pályázat, az mindenképpen több hónapos csúszást szenved.

A városvezetés elszántnak tűnik Pécs áldatlan közlekedési viszonyainak felszámolásában, legalábbis ezt tükrözi az a két - jelenleg folyamatban lévő - pályázat is, amelyek európai uniós támogatás révén fejlesztenék a város közösségi közlekedését.

Egry Dóra, a Pécsi Városfejlesztési Nkft. fejlesztési igazgatója a Pécsi Újság.hu érdeklődésére azt mondta, még nem kaptak értesítést az illetékes hatóságtól arra vonatkozóan, hogy sikeres lett-e vagy pedig elutasították-e a CIVITAS Plus II-pályázatot.

- Azt sem tudom megmondani, mikorra várható az elbírálás. A támogatási szerződést decemberig kellene megkötni, ám úgy tűnik, ez minimum 2012 tavaszára tolódik - fogalmazott a fejlesztési igazgató. Ámbár ez is csak abban az esetben lesz igaz, ha a pályaművet befogadják - tehetjük hozzá.

Mindez azt jelenti, hogy ha be is fogadják a pályázatot, akkor 2012 márciusában-áprilisában kezdődhetnek meg az előkészületek, utána pedig a tényleges munkálatok. Az eredeti tervek szerint ugyanakkor 2012 elején indulhatott volna a projekt megvalósítása, aminek 2013 végére be is kellett volna fejeződnie.

A 18 millió eurós (5,67 milliárd forintos) összköltségvetésű projektre nem egyedül pályázott Pécs,a portugál fővárossal, Lisszabonnal együtt adta be igényét a közösségi közlekedés fejlesztésére. A tervek között egyebek mellett elektromos buszok hadrendbe állítása is szerepel, amelyek a 34-es vagy a 35-ös vonalon futó csotrogányokat váltanák fel, emellett felújítanák a buszmegállókat is.

A pályázatban megfogalmazott célok között azonban a legnagyobb mérvű fejlesztés minden kétséget kizáróan egy kelet-nyugati irányú kerékpáros útvonal kialakítása, valamint az önműködő kerékpárkölcsönző rendszer kiépítése lenne.

A másik, még nagyobb volumenű pályázat a kötöttpályás közlekedési rendszer fejlesztését és egy intermodális közlekedési csomópont kialakítását hivatott elősegíteni. A már elnyert 750 millió forintot a megvalósíthatósági tanulmányok és a különböző szakértői anyagok elkészítésére fordították.

Képünkön a BKV által is tesztelt cseh SOR EBN 10,5 típusú elektromos busz látható.


H. L. B. - Fotó: indafoto.hu