Százmilliárd Pécs közlekedésére?!

2011. január 31. hétfő 16:57

Százmilliárd Pécs közlekedésére?!
Január utolsó napján dr. Páva Zsolt, Pécs polgármestere és dr. Vér Iván, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgatója aláírta azt a két támogatási szerződést, amelyek a baranyai megyeszékhely közösségi közlekedésének zöldmezős beruházásban történő átfogó fejlesztésének lehetőségeit célozzák. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor 2015-re akár már birtokba is vehetjük az újból a pécsi utakat járó villamosokat, vagy éppen trolibuszokat.

A város képviselő-testülete egy éve döntött úgy, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében a városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztését taglaló, részletes megvalósíthatósági tanulmányok elkészítésére kiírt pályázati felhívásra két, egymással összefüggő pályázati anyagot nyújt be. Egy ún. intermodális közösségi közlekedési csomópont és egy kötöttpályás úthálózat kialakítására irányuló tervek szakértői anyagának elkészítése 750 millió forintból, azaz százszázalékos támogatás mellett valósulhat meg.

Páva Zsolt a sajtóeseményen hangsúlyozta, hogy a támogatási szerződések aláírása rendkívül fontos lépés Pécs hosszú távú közlekedési infrastruktúrájának meghatározásában, amely a két projekt megvalósulása esetén új dimenziókat nyithat a város életében:

- Noha ez egyelőre csak egy lehetőség, hosszú és izmos feladat lesz számunkra, hogy megvalósítsuk a másfél év múlva elkészülő szakértői anyagban megfogalmazott elképzeléseket.

Dr. Vér Iván, a KIKSZ első embere szerint páratlan esély előtt áll a régióközpont, hiszen az Európai Unió inkább a már meglévő infrastruktúra fejlesztését előmozdítani hivatott projekteket támogatja, ez a két pályázat azonban zöldmezős és környezetbarát beruházás formájában valósulhat meg, összességében mintegy százmilliárd forintos nagyságrendben.

Dr. Merza Péter, a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta, hogy most a projektek előkészítése lesz a legfontosabb feladat a társaság számára:

- Sokáig azt mondtuk, hogy az EKF lesz az elmúlt évtizedek legfontosabb beruházása, de az is biztos, hogy ez az évszázad legfontosabb beruházása lesz - fogalmazott az igazgató, aki hozzátette, hogy egy közbeszerzési eljárás előkészítése kezdődik a közeljövőben, amelynek keretében kiválasztják azokat a szakembereket, akik végignézik, hogy milyen nyomvonalon, milyen (busz, trolibusz, villamos, hibrid hajtású busz vagy más, környezetbarát) technológiával lehet fejleszteni a város közlekedését.

Az előzetes remények szerint másfél éven belül elkészülhet az a szakértői dokumentum, amely alapján meg lehet majd pályázni azt a több tízmilliárd forintra becsült csomagot, amelynek keretében kerülhet sor egyrészt a kötöttpályás rendszer elemeinek kiépítésére, másrészt a közlekedési csomópontok megvalósítására.

Merza megjegyezte, hogy már eddig is sok előtanulmány fogalmazta meg, hogy paradigmaváltás szükséges a helyi közlekedésben, főleg a kelet-nyugati relációban és az észak-déli hurokjárat vonatkozásában. Érdemben már nagyon nehéz a közlekedési rendszert úgy fejleszteni, hogy akár több vagy modernebb buszt állítanak forgalomba. A városfejlesztési cég vezetője mind pénzügyi, mind a szolgáltatás színvonala, mind a városszerkezet szempontjából érdemesnek és megvalósíthatónak tartja a zöldmezős és környezetbarát - EU-s szemmel nézve is - nagyprojektet.


Képünkön: dr. Merza Péter, dr. Páva Zsolt és dr. Vér Iván látható.


H. L. B. - Fotó: Kováts Judit