Több hónapra lezárhatják az Árpád-híd felhajtóágát, mert most sincs pénz a felújítására

2012. szeptember 02. vasárnap 17:37

Több hónapra lezárhatják az Árpád-híd felhajtóágát, mert most sincs pénz a felújítására

Lapunk foglalkozott először a Kertvárosba vezető Árpád-híd egyre pusztuló állapotával (lásd kapcsolódó írásaink között jobbra - a szerk.), miután nyár elején kisebb betondarabok estek le a felüljáró különböző részeiről. Az önkormányzat tavaly készített átfogó állapotfelmérést a hídról, amelynek állaga azonban egy év alatt tovább romlott. Így került sor - első óvintézkedésként - harminc kilométeres sebességkorlátozásra, ám a közeljövőben tovább korlátozhatják a közlekedést az útszakaszon, azaz csak személygépkocsikat engednének a felhajtóágra mindaddig, amíg el nem kezdődik a becslések szerint két hónapig tartó felújítás. A kérdés csak az, hogy mikor indulhatnak a munkálatok.

Amint arról nemrég beszámoltunk, az Árpád-híd sokáig már nem halogatható felújítása a Sopianae-terv keretében valósult volna meg, ám arra eddig még nem került sor. A munkálatok elindítására azonban mielőbb szükség lenne, miután a felüljáró állapota egy év alatt jelentősen tovább romlott.

Oszoli Dénes, az önkormányzat Városfejlesztési és Kommunális Bizottságának elnöke a Pécsi Újság.hu érdeklődésére az mondta, hogy "valójában van is pénz és nincs is" a felújítás megkezdésére.

- A forrás az EKF-beruházások lezárásával megvalósuló pénzügyi elszámoláshoz kötött. Ugyanis vannak olyan munkarészek, amelyeket előfinanszírozásban készíttetett el a város és a 85 százalékos támogatást, ami a pályázati soron megvan, még nem tudtuk visszaigényelni. Tehát gyakorlatilag van is, meg nincs is pénz a kivitelezési munkálatokra, de effektíve a felújítást nem lehet megkezdeni, mert nincs rá konkrét fedezet.

A politikus szerint a város elvileg még az ősz folyamán megkaphatja a munkálatokhoz szükséges 150 millió forintot.

Oszoli kérdésünkre ugyanakkor hozzátette, nem lát lehetőséget arra, hogy máshonnan kerítsenek forrásokat a felmerülő  költségekre, bár szeptember közepe után a helyi adókból befolyó bevételek láttán már "konkrétabban ismerjük a lehetőségeinket".

Az eredeti elképzelések, amelyek szerint már a nyár folyamán elvégezték volna a rekonstrukciót, eddig tehát nem váltak valóra.

- Az lett volna az ideális és praktikus, ha nyáron kezdődnek a munkálatok, hiszen amíg nem indul be az egyetemi és iskolai időszak, addig kisebb forgalom mellett kisebb gondot jelentett volna a felújítás miatti lezárás, ami két hónapot venne igénybe - mondta a bizottsági elnök.

Hozzátette viszont, egyelőre nincs biztos ígéretük arra vonatkozóan, hogy ősszel valóban megérkezik a várva várt pénz.

A híd állapotának folyamatos romlása mindenesetre szemmel látható (ezt megerősítik a szakértők által megállapított éves összehasonlító eredmények is), s ha idén nem kerül sor a szükséges rekonstrukcióra, akkor akár hónapokra is le kell majd zárni a felhajtóágat mindaddig, amíg el nem kezdődhet a munka.

- Nyár elején már kitettünk egy harminc kilométeres sebességkorlátozást előíró táblát, de azt sajnos nem nagyon tartják be a csuklós buszok sem, pedig éppen azok jelentik a legnagyobb terhelést. Ezért azt tervezzük, hogy a sebességkorlátozás megtartása mellett csak a személygépkocsikat engedjük rá az útszakaszra - fogalmazott Oszoli.

Amennyiben ténylegesen le kell majd zárni a felhajtót, akkor forgalomszervezési változtatásokra is szükség lesz.

- Nem tudom, hogy ezzel foglalkoztak-e már a közlekedési vállalatnál, de szerintem egy forgalomelterelési terv elkészítése nem tarthat olyan nagyon sokáig. Nyilván a legkevesebb fennakadással járó megoldást kell majd választani - vélekedett a politikus.

H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva