Téli üzemmódra váltott a közútkezelő Baranyában is
2015. november 12. csütörtök 09:15

A hó elejétől téli üzemmódban dolgoznak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei. A társaság kezelésében lévő több mint 31 000 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, a fő- és a mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látják el.
A Baranya Megyei Igazgatóság - a többi megyei igazgatóságunkhoz hasonlóan - 2015. november 2. és 2016. március 15. között az időjárás függvényében 24 órás folyamatos ügyeleti szolgálatot tart fenn. A megye üzemeltetési és fenntartási feladatait négy mérnökség, Harkány, Mohács, Pécs-felső és Szentlőrinc látja el.
Baranya megyében az M6 és M60 gyorsforgalmi utakat nem társaságunk, hanem koncessziós társaság üzemelteti (név szerint Mecsek Autópálya Üzemeltető Zrt.), leszámítva az 58. sz. főút és Péterpuszta közötti utolsó 1,8 km hosszú szakaszát. Ez az idei évben átadott új útszakasz.
A hóeltakarítási munkákat nem egyszerre, hanem az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően először az autópályákon, autóutakon, majd a főutakon, utána a forgalmasabb mellékutakon, végül az alacsonyabb úthálózati szereppel rendelkező bekötőutakon látják el. Üzemeltetői feladat az utak járhatóságának biztosítása, ami nem egyezik meg azzal az igénnyel, hogy minden esetben mindenhol száraz, fekete útburkolattal találkozunk.
A megyében összesen 1 629 km-nyi úthálózatot kezel a társaság. Őrjáratos védekezési rendszerben 525 km-t, rajonos rendszerben 1 046 km-t, úgynevezett „fehér út" rendszerben 60 km-t (kerekített értékek). Az őrjáratos rendszerben kezelt utakat rendszeresen ellenőrizik, a védekezés az út teljes hosszán és szélességében történik a síkosságtól függően, szükség szerint. A rajonos rendszerben kezelt utakat az útellenőrökön kívül az időszakonként kivezényelt elhárító gépkocsik ellenőrzik, a síkosság elleni védekezés az út veszélyes részeire terjed ki (pl. veszélyes ívek, - emelkedők, stb.) A fehér út olyan kisforgalmú út, amely ellenőrzése csak az útellenőrzés gyakoriságával történik meg. A „fehér úton" kizárólag hóeltakarítást végeznek, amelyen így biztosítják a szakemberek az egy nyomon történő járhatóságot.
A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és leginkább időigényes feladat, amit szintén csak akkor tudnak hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezik ki a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségeik szerint a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat. Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítenek. A hófogó rácsok 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat.
A síkosság elleni védekezésre Baranya megyében 33 db nagy teljesítményű, kettős rendeltetésű (ekéző és szóró) tehergépjármű és 9 darab rakodógép áll rendelkezésre. A hóakadály megszüntetésére 7 db önjáró hómarót is be tudnak vetni a kollégák. Ezen felül esetenként több vegyes típusú bérelt gép is igénybe vehető.
Az ipari sót a mérnökségi telephelyeken zárt, fedett sótárolókban tárolják. Útszóró sóból 4 264 tonna, míg kalcium-klorid granulátumból 14,9 tonna nyitókészlettel rendelkeznek a megyében. Ezen felül 986 tonna érdesítő anyagot is felhalmoztak.
Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. - Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Jön a Zsolnay Fényfesztivál - Idén...
- Helyszínelés közben kaptak el egy...
- Motort lopott, eladta, de hamar elfogták
- Zivatarokra, sőt, felhőszakadásra is...
- Egyre több panelház csődöl be
- Magáénak hazudta a talált tárcát egy...
- KSH: már 700 ezer felett jár a...
- Eltűnt egy 16 éves lány Pécsről,...
- Zivatarokra, villámlásra figyelmeztet...
- Döntött az Országgyűlés: kilépünk a...