Pécsett a hittan nyert alsóban, az ötödikesek nagy része viszont az erkölcstant választotta

2013. október 02. szerda 21:10

Pécsett a hittan nyert alsóban, az ötödikesek nagy része viszont az erkölcstant választotta

Az új kerettanterv szerint az elsős és az ötödikes évfolyamoknak ez évtől kezdve kötelezővé válik a hittan- vagy erkölcstanóra, utánuk pedig folyamatosan bevezetésre kerül a többi nebuló számára is. A felmérések szerint fele-fele arányban oszlik meg az erkölcstant és hittant hallgató diákok száma.

Mindkét tárgy a tanterv része volt már valamilyen formában. Etikát, mint erkölcstant tanítottak korábban, igaz csak felsősöknek egy vagy két évig. A hittan pedig a vallási iskolákat leszámítva fakultatív jellegű foglalkozásként szerepelt.

Mint korábbi írásunkban megjelent, az újdonsült erkölcstan tanárok hatvannapos szakirányú továbbképzést követően oktathatják a tárgyat.

Kötelező testnevelés - tornasátrat terveznek felhúzni télre

A legtöbb pécsi iskolának egy tornaterme van, ez okozza az egyik problémát a megnövekedett számú, kötelező testnevelés órák esetén. A legtöbb helyen nem tudják áthidalni a problémát, hogy egyszerre két osztály sportol a teremben, jó időben ugyan még ki tudták használni az udvart, de a napokban beköszöntött az igazi ősz.
A szakközép- illetve szakiskolákban attól tartottak, hogy a szakmai órák rovására megy majd a testmozgás, ám a legtöbb helyen óraszám növekedés történt, akárcsak a gimnáziumokban, ahol az eddigi harminc helyett harmincöt órájuk van már a diákoknak.
Akad olyan szakközépiskola, ahol az általánostól eltérően csökkenteni kellett a szakmai tárgyak oktatását a kötelező testnevelés miatt. A Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola igazgatója, Rajnai Richárd szerint maga az elképzelés jó, hiszen fontos a mozgás, ám az új kerettanterv elkészítése során nem vették figyelembe, hogy többféle ágazatban oktatnak. Így fordulhatott elő, hogy egy művészeti szakközépiskolában a testnevelés és a természettudományos órák számának emelkedése a szakmai tanulmányok zsugorodásával járt.
A teremhiány megoldására még nem írtak ki pályázatot, pedig több iskolában is számítanak rá. Addig is az iskolák igyekeznek úgy alakítani az órarendet, hogy mindenki beférjen. Vannak, akik uszodába viszik a gyerekeket, mások tornasátrat terveznek felhúzni télire.

Bár az összesített mutatók ötven-ötven százalékot mutatnak, a megkérdezett pécsi általános iskolák nagy részében szélsőséges arányokat véltünk felfedezni.

A Jurisics Utcai Általános Iskolában például az elsősök nagy része a hittanra jár, míg az ötödikesek több, mint a fele erkölcstanra iratkozott fel.

Balázs Erika igazgatónő szerint ez elsősorban a szülők választása volt, hiszen a gyerekek még nem igazán tudhatták a döntés meghozatalakor, mit is takar a két új tantárgy. Hozzátette, "a szülői hozzáállás végig pozitív volt", örültek a választási lehetőségnek.

- Az elsősök és az ötödikesek is nagyon sok új dologgal találkoznak, így egy a sok újdonság közül az erkölcs- illetve a hittanóra.

A Koch Valéria Általános Iskolában (Tiborc utca) hasonlóak az arányok. Az elsősök közül nyolcvanból hét kisgyermek jár csak erkölcstanra, míg az ötödikesek esetén hatvanan választották az erkölcstant és tizenheten a hitoktatást.

A Deák általános iskolájában magasan vezet az erkölcstan mindkét évfolyam esetén.Tizennégyen választották a hittant, a többiek mind erkölcstanra járnak. A tanárok szerint az újdonság varázsának tudható be az érdeklődés, illetve a játékos tantervnek.

A Belvárosi Általános Iskolában fele-fele arányban oszlik meg az érdeklődés. A hittan órákat is két csoportra osztották, katolikus és református hitoktatók tanítják a gyerekeket.

Az iskoláknak nem kell új tanárokat foglalkoztatniuk sem a hittan, sem az erkölcstan oktatása miatt. Az alsó tagozatos tanítók szakképzettségüknél fogva tarthatják meg az órákat, a felső tagozatos pedagógusoknak viszont el kellett végezniük egy tanfolyamot. A hitoktatók - az eddigi gyakorlatnak megfelelően - az adott egyházmegyéből, felekezettől érkeznek.

Az új kötelező tantárgyak is bekerülnek a bizonyítványba. Az elsősöket csak szóban illetve írásban értékelik, míg az ötödikesek esetén az iskolák választhatnak az érdemjegy és az írásbeli jellemzés között.

Képünk illusztráció.

Horváth P.