Pécs útjai immár a fenntartó szerint is menthetetlenek

2008. szeptember 10. szerda 19:44

Pécs útjai immár a fenntartó szerint is menthetetlenek
A pécsi utak állapotáért felelős Pécs Holding Városi Vagyonkezelő Zrt. (PHVV) egy nyáron elkezdett program keretében szeptember végéig ötven millió forintért szinte a város minden részén kátyúztatott. Ennek ellenére a pécsi utak túlnyomó hányadának állapota olyannyira leromlott szinten van, hogy ezek a javítások csak időlegesen oldanak a problémán.

Mint azt Márfy Miklós, a PHVV üzemeltetési igazgatója a Pécsi Újság.hu-nak elmondta, szeptember végére végeznek a szinte a teljes városi úthálózatot érintő javításokkal. Mint megtudtuk, idén végre a technika is közeledett az európai színvonalhoz: nem a korábban megszokott "tömködés" folyik ugyanis.

Meg kell téríteniük a kárt

Ha valaki hitelt érdemlően tudja bizonyítani, hogy a rossz minőségű út miatt sérült meg az autója, kártérítésre tarthat igényt a szakasz fenntartójánál, esetünkben a holdingnál. A legfontosabb, hogy a kár keletkezésekor hívjunk rendőrt, aki fotóval és lehetőleg jegyzőkönyvvel igazolja a tényállást. Ezután biztosítótársaság által kiadott szakvéleménnyel kell az út kezelőjéhez fordulni: a kárt megtérítik, vagy vitás ügy esetén a bíróságon folytatódhat az ügy.

Az egyes kátyúk környékét idén több centiméteres mélységben felmarják, az így keletkezett nagyobb mélyedést tisztítják, kátránnyal kiöntik, majd ebbe dolgozzák bele az aszfaltot. Így elkerülhető, hogy a felfagyások ismét ugyanott okozzanak gödröt.

Megjegyezzük ugyanakkor, az eddigi munka sokszor kellemetlenségeket okozott autósnak, motorosnak egyaránt: a felmart, mély és éles oldalú mélyedések olykor napokig várták az aszfaltot, s ez nem ritkán balesetveszélyes szituációkhoz vezetett. A kivitelező viszont jó előre bebiztosította magát: táblákkal jelezte az időlegesen a megszokottnál is rosszabb minőségű utat.

Bár a mostani munka előreláthatólag megfelelő lesz, Pécsett Márfy Miklós szerint is kritikán aluli az úthálózat minősége, így a javításokkal csak részsikereket lehet elérni.

Tudni kell, hogy forrás hiányában teljes felújítás alig néhány szakaszon történt a rendszerváltozás óta, s a város nagy részén elöregedett, alámosott, töredező burkolattal kell küszködniük folyamatosan az útjavítóknak. Az is problémát jelent, hogy sok részen előbb volt út, mint közműhálózat, ezzel pedig sokszor jó minőségű szakaszokat tettek tönkre - az ISPA-beruházások miatt pedig ma is tovább tart ez az "útrombolás" (Lásd Abaligeti út).

Márfy Miklós szerint rengeteg utcát, utat teljesen fel kellene újítani: a felmarás után szintbe kellene hozni a csatornafedőket, s új réteget kellene leteríteni - csak így lehetne kivédeni az évek óta folyó sziszifuszi munkát. Ellenkező esetben a problémák csak sokasodni fognak.

Megoldást jelenthet majd a Sopianae-terv megcsonkított utódja, amelynek keretein belül száz utca (A listát megtalálja korábbi cikkünkben, ITT) kaphat új burkolatot - az öt milliárdos program azonban még nem indulhatott el.

Korb Zoltán