Félmilliárdba kerül a buszjavítás

2008. január 16. szerda 21:33

Félmilliárdba kerül a buszjavítás
Csak részben kezdődtek meg a tárgyalások a pécsi közlekedési vállalat és a Mercedes között, annak ellenére, hogy már három hónapja bejelentette a város polgármestere, hogy a két fél közti, még 2002-ben kötött megállapításon módosítanának - a Mercedesekbe utángyártott alkatrészek kerülhetnek.

Tóth Bertalan, Pécs alpolgármestere elmondta, egyelőre még nem tárgyaltak a buszbeszerzésekről, mégis úgy gondolja, hogy ebben az évben már egy újabb, és immár módosított szerződést köthetnek a német céggel. A részletekről tehát nem tudott beszámolni, de mint mondta, az előkészítés és a jogi lehetőségek vizsgálata már folyik. Hozzátette, a szándékuk továbbra is az, hogy a város számára az eddiginél kedvezőbb feltételeket teremtsenek a kontraktusban.


A változtatások azonban nemcsak a 2013-ig érvényes, évi 13-15 autóbusz megvásárlását előirányzó passzusokat érintenék, hanem a megállapodásnak a buszok javítására vonatkozó pontjait is. 

Az utóbbi, karbantartásokról szóló szerződésről a közelmúltban készült el egy vizsgálati anyag. Eszerint már tavaly április óta (azaz Tasnádi Péternek a szerződés felülvizsgálatáról szóló nyilatkozata előtt kezdődött mindez) folytat tárgyalásokat a Pécsi Közlekedési Zrt. a német céggel arról, hogy az önkormányzati vállalat e tekintetben is jobb pozícióba kerüljön.


A társaság azt szeretné elérni, hogy a kontraktusban rögzített úgynevezett "napi javító darabszám" csökkenjen. A szakemberek szerint ez azt jelentené, hogy naponta a műhelyekben kevesebb autóbusz javítását végezné el a partner cég, a szervizelés minősége viszont nem esne, csak "gyorsabb" munkavégzésre kényszerítenék a szervizelőt. Mindez pedig azt eredményezheti, hogy a napi javítási munkák miatt a forgalomból részben kimaradt Mercedesekkel is közlekedhetnének, amelyeket eddig a gazdaságtalanabbul működtethető Ikarusokkal pótoltak. 


A közlekedési cég vizsgálja annak lehetőségét is, hogyan lehetne a német buszokhoz jó minőségű, ám az eredeti alkatrészeknél jóval kedvezőbb árú utángyártott elemeket beszerezni.


A tárgyalások során addig még nem jutottak, hogy a 2002-ben aláírt szindikátusi szerződés szerinti javítási átalánydíjakat is csökkentsék. Az öt évvel ezelőtti megállapodás szerint ugyanis e díj buszonként az első évben hétszázezer forint, a második évtől kezdődően már kétmillió forintra rúg – majd évente az infláció mértékével emelkedik.

A pécsi cég mindezek alapján kilencvenhárom Mercedesre idén 214 milliót lesz kénytelen költeni. A hetvenkilenc Ikarus karbantartása pedig további háromszázhúszmilliót emészt fel évente.

B. M. Fotó: Dittrich Éva