Átalakítják a Pécsi Közlekedési Zrt.-t, jöhet a Hungarian Bus és az Ikarus buszok

2008. augusztus 04. hétfő 12:25

Információink szerint a Zrt. jelenlegi tulajdonosa, a Pécs Holding mellé egy Érsekújváron (Szlovákia) is működő közlekedési társaság vásárolja be magát, s elképzeléseik között a jelenleg futó Mercedesek Ikarussal történő kiváltása is szerepel.

Úgy tudjuk, a pécsi városvezetés elsősorban azért szeretné megkötni az üzletet, s végrehajtani a tőkeemelést, mert a befektetők az üzemeltetési költségek lefaragását ígérik.

A sajtótájékoztató után további részletekről is beszámolunk.


FRISSÍTVE:
(16:25)

Mint a sajtótájékoztatón kiderült, néhány hónapja kereste meg várost a Hungarian Bus Zrt. azzal a szándékkal, hogy részt vállalna a Pécsi Közlekedési Zrt. üzemeltetésében. Tóth Bertalan alpolgármester elmondta, a Hungarian Bushoz tartozó Mecsek Busz Kft. egymilliárd forintos tőkeemelést hajt végre, amellyel megszerzi a közlekedési társaság 32 százalékos tulajdonát. Ezen túl egy ötéves vételi opciót is kap arra vonatkozóan, hogy 49 százalékos részesedést szerezzen a pécsi vállalatban, úgy, hogy további 562 millió forintnyi részvényt megvásárol.

Mint az alpolgármester hozzátette, a vegyes tulajdonú cég stratégiai döntéseit csak kétharmados közgyűlési többséggel lehet majd elfogadni - így a Mecsek Busz csak abban az esetben érvényesítheti akaratát, ha a 49 százalékos részesedést megszerzi a PK Zrt.-ben.

Ha a cég - amely nyugati alkatrészekből összeállított autóbuszok gyártásával is foglalkozik - tulajdonába kerül a 49 százalék, a buszvásárlásra nem kell majd kiírnia közbeszerzést, így Tóth szerint 20-30 százalékkal olcsóbb lenne a vásárlás.

Az alpolgármester elmondta, a megfelelő színvonalú tömegközlekedés biztosítását, a veszteséges működtetés csökkentését, illetve fejlesztéseket, megfelelő jegyárakra vonatkozó javaslatot várnak el az új tulajdonostól. Mindennek érdekében meghatározták, hogy a buszok életkora maximumon tíz év lehet, illetve gépjárművek felét le kell cserélni egy éven belül.

Amennyiben a befektető a feltételeket nem teljesíti, a Holding 562 millió forintért visszavásárolhajta a részvényeket. A privatizációs folyamat lezárására várhatóan novemberben kerül sor. A Mercedes-szel érvényben lévő szindikátusi szerződésről szólva Tóth azt mondta, hogy az elmaradt buszvásárlások miatt Pécsnek eddig nem kellett kötbért fizetnie, s úgy fogalmazott, hogy a „szerződéses jogviszonyt lezárhatják" a privatizáció következtében.


FRISSÍTVE:
(17:07)

Felvetésünkre, miszerint a Hungarian Bus Zrt. vajon - mint azt egy kommentelőnk írja - Széles Gábor, az ismert milliárdos iparmágnás tulajdona-e, Tóth Bertalan alpolgármester nem tudott válaszolni, azt azonban elmondta, hogy a cég ügyvezetőjét Jahn Péternek hívják, s postai címe Pécsett, a Perczel utcában van.


FRISSÍTVE:
(kedd)


"Széles Gábornak semmi köze a pécsi közlekedési privatizációhoz"

2008. augusztus 5. kedd 13:46

Nincs kapcsolata és nem is volt Széles Gábornak a Hungarian Bus Zrt.-hez, nyilatkozta Jáhn Péter, a társaság vezetője a Pécsi Újság.hu-nak ma délben.


Mint tegnap a Városházán Tóth Bertalan alpolgármester bejelentette, külső tőkét vonnak be a közeljövőben a Pécsi Közlekedési Zrt.-be (PK Zrt.), s ezért cserébe tulajdonrészt adnak a befektetőknek, azaz részlegesen privatizálják a városi céget (hétfői tudósításunkat lásd a kapcsolódó írások között - a szerk.).

Mivel Tóth Bertalan a Hungarian Bus Zrt.-t nevezte meg Pécs leendő partnereként, elterjedt, hogy a privatizáció mögött az egyik leggazdagabb magyar üzletember, Széles Gábor áll. A hírt lapunknak mind Széles Gábor, mind Jáhn Péter, a Hungarian Bus Zrt. képviselője cáfolta ma délben.

- Névazonosságról van szó csupán, hiszen Széles Gábor érdekeltségi körében valóban van egy Hungarian Bus nevű cég, de az nem részvénytársaság, hanem korlátolt felelősségű társaság. Az általam képviselt Hungarian Bus Zrt.-nek soha nem volt köze Széles úr vállalkozásaihoz - mondta Jáhn Péter, aki egyébként pécsi illetőségű.

A Hungarian Bus Zrt. vezetője lapunknak rövidesen bővebben is nyilatkozik.



P. Zs. - B.M.