Mégis lesz magyar "Dakar"!
2008. február 08. péntek 17:19
Április 20-án Budapestről rajtol a tereprali Dakar-széria első versenye, a hét napos Közép-Európa-rali. A hírt Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sportügyekért felelős államtitkára jelentette be Etienne Lavigne, a Dakar-rali versenyigazgatója társaságában a Duna Palotában.
A 3000 km össztávú, a gyorsasági szakaszokat tekintve 1500 km-es viadal egymillió eurós rendezési költségeinek 80 százalékát a híres - ám idén terrorfenyegetések miatt elmaradt - Dakar-rali szervezője, az Amaury Sport Organisation (ASO) állja, a maradék 20 százalékot - amely mintegy 200 ezer euró, vagyis megközelítőleg 52 millió forint - a magyar állam fedezi a turisztikai, és nem a sportköltségvetésből. A technikai lebonyolításért és szervezésért az ASO felel.
A Dakar Series Central European Rally (CER) vagyis a Közép-Európa-rali Budapestről indul és 4 magyarországi, valamint három romániai (erdélyi) szakasz után Balatonfüreden fejeződik be. Nagyon változatos és technikás 3000 km-ből áll, amelynek mintegy fele speciális szakasz. Az összekötő szakaszokon a versenyben résztvevő gépjárművek a KRESZ szabályok betartásával közlekednek, amit külön traffipaxok telepítésével is ellenőriznek.
A Dakarhoz hasonlóan a Közép-Európa-ralin is 3 járműkategóriában lehet indulni (motorkerékpár vagy quad, autó és kamion), illetve két versenykategóriában: professzionálisban vagy amatőrben. Az A.S.O.-hoz eddig beérkezett jelentkezések alapján várhatóan mintegy 250 versenyző (100 autó, 100 motor, 20 kamion) indul el a Dakar pótlásaként rendezett 2008. tavaszi versenyen, amelyről előreláthatólag 150 újságíró tudósít majd a világ minden pontjára.
"Óriási volt az érdeklődés, hogy a szervezők miként pótolják az elmaradt Dakar-ralit. Ez lesz az első ilyen viadal a Dakar törlését követően. Több tízezer vendéget várunk a fővárosba és a Balatonhoz is. Az előzetes felmérések alapján az ország bevétele nagyságrendekkel több lesz, mint 200 ezer euró. Ezen kívül ragaszkodtunk hozzá, hogy valamennyi gyorsasági szakaszt zárt katonai lőtereken rendezzék meg", mondta az államtitkár.
Lavigne kitért rá, hogy 2009 januárjában ismét megrendezik a Dakart, azaz a hagyományos, javarészt Afrikában futó viadal mellett, és nem helyett terveztek egy Dakar-szériát is, de csak 2009-től. Ám az "élet közbeszólt", és a rajtot előrehozták - a magyarok hathatós támogatásával.
"Az A.S.O. már most minden nagy csapat részvételi szándékáról értesítést kapott. Ennek megfelelően a BMW, a Mitsubishi, a Schlesser és a KTM részt fog venni ezen az új megmérettetésen, amely megelőlegezi azt a fejlődést, melyet az A.S.O. ezen a területen szeretne elérni", mondta Szalay Balázs, a Szalay Dakar Team vezetője, egyben az ASO kelet-európai képviselője, majd hozzátette: "a Dakar-szériába olyan tereprali-versenyeket szeretnének illeszteni, amelyek megfelelnek a szervezési kritériumoknak és az alapvető sportértékeknek is.
"A Közép-Európa-rali a "Dakar Series" névjegye alatti első erőpróba, amelynek célja más futamokkal gazdagítani a versenyprogramot, ezáltal minőségi részvételt, és a mitikus Dakar-raliéhoz hasonló magas szintű szervezést, biztonságot és médiafigyelmet nyújtva a csapatoknak. A Közép-Európa-ralival az A.S.O. célja az elmaradt Dakar versenyzői számára lehetővé tenni, hogy rendkívül előnyös feltételekkel jelentkezhessenek egy új ralira. A biztonsági és környezetvédelmi előírásokat maximálisan betartjuk, ez is garancia arra, hogy a megméretés komoly erősségű és színvonalú lesz."
Magának az új viadalnak a hazánkba "csábításával" kapcsolatban Szalay Balázs, szerényen bár, de a Pécsi Újság.hu kérdésére elismerte, hogy javarészt annak köszönhető, hogy az ő, illetve a magyar pilóták korábbi szereplése, ASO-beli szervezői munkája, valamint beszámolója nyomán a szervezet vezetői "elhitték" neki, hogy Magyarország minden szempontból kitűnő házigazdája lehet egy ilyen nagyszabású autós viadalnak is.
A „második fordulóra" egyelőre hivatalosan meg nem erősített külföldi lapértesülések szerint Portugáliában és Spanyolországban kerülne sor szeptemberben, a harmadik, a „nagy verseny" pedig január 3-ától indulna. Kilenc szelektív szakaszt terveznek Argentínában és hatot Chilében, a mezőny Buenos Airesből rajtolna, és ott is érne célb
Sz. Zs.
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Csapadékkal kezdődik a hét, aztán...
- Áldozatot követel a mohácsi híd...
- Lottó, lottó, a heti remény: itt van...
- Mutatjuk, hol bukkannak fel biztosan...
- Hatalmas balhé volt Pécsett:...
- Orbán Viktor: Magyarország nélkül...
- Hétfőtől már naponta utazhatunk...
- Nálunk a legolcsóbb a gáz és az áram...
- Októberben indul az anyák...
- Villámlásra, jégesőre figyelmeztetnek...