Latvala nyerte a Svéd-ralit

2008. február 10. vasárnap 19:06

Jari-Matti Latvala (képünkön) szakágtörténeti rekordjával zárult a Svéd Rali, a Ford finn pilótája 22 esztendősen minden idők legifjabb futamgyőztese lett. A Kék Ovál örömét a második helyen záró Mikko Hirvonen tette teljessé.

Karrierje első győzelmét aratta Jari-Matti Latvala a 2008-as rali-vb második fordulóján, a Svéd-ralin. A Ford gyári csapatánál első idényét töltő finn versenyző sikerével rekordot állított fel, 22 esztendősen a világbajnokság történetének legfiatalabb futamgyőztese lett.

A nagy tehetségnek tartott, de az évadnyitó Monte-Carlo-ralin meglehetősen harmatos teljesítményt nyújtó Latvala ezúttal kimutatta a foga fehérjét: péntek reggel magához ragadta az elsőséget a versenynaptár egyik legnehezebb fordulójának tartott havas-jeges ralin, s mindvégig meg is őrizte azt.

A neves előd, Henri Toivonen rekordját megdöntő - a legendás, szintén finn sofőr az 1980-as Brit Ralin aratott győzelmekor 24 esztendős volt - fordos a befutó után elégedettségének adott hangot: „Toivonen nagy példaképem volt. Gondoltam rá, hogy jó lenne megdönteni ezt a rekordot, s aztán itt, Svédországban össze is jött. Ez szinte hihetetlen, különösen annak fényében, hogy Monte-Carlóban számos nehézséggel bajlódtunk." - mondta Latvala.

A Ford abszolút sikerként könyvelheti el a svéd fordulót, a győztes mögött ugyanis a csapattárs, az egyéni tabella élére ugró Mikko Hirvonen végzett, míg a harmadik pozíciót a Stobart Focus WRC-jét hajtó Gigi Galli csípte meg. Az ötödik helyen is egy Ford ért célba: a Ramsport járgányával Andreas Mikkelsen a jobbik subarus, Petter Solberg mögött zárt.

Extra elégedettségre adhat okot a Fordnál, hogy a nagy rivális Citroennél csak a hatodikként végző Dani Sordo szerzett pontot. A címvédő világbajnok Sebastien Loeb pénteki bukása után a Superally szabály értelmében szombaton újraindult, de műszaki okok miatt feladta a viadalt, míg Sordo motorcsere miatt időbüntetéssel kezdte a viadalt, de szerencséjére többen is kiestek előle.

„Sebastien pénteki bukása rámutatott, hogy a motorsportban soha, semmit nem szabad biztosra venni. Viszont bízom a képességeiben és a Citroen Sport csapatában. Biztos, hogy hamarosan visszavágunk. Dani bebizonyította, hogy bár nincs túl sok tapasztalata, képes rendkívül gyors lenni csúszós körülmények között is." - összegezte a hétvégét a Citroen főnöke, Olivier Quesnel.

A Suzuki gyári gárdáját ezúttal Toni Gardemeister juttatta a pontszerző zónában: a finn szombaton egy hiba miatt sok időt veszített, de így is eredményesen tudott szerepelni, míg a hazai színeket képviselő P-G Andersson az első vizsgálatok szerint ugyanolyan motorhiba miatt adta fel a viadalt, mint Monte-Carlóban a csapattárs. Az utolsó pontot a Mitsubishi Lancer Evo IX-el induló Juho Hänninen markolhatta fel.

A világbajnoki címvédő francia Sebastien Loeb - aki 100. vb-futamán indult - pénteki balesetét követően szombaton feladta a viadalt.

A Svéd-rali végeredménye:
(20 gyorsasági után):

1. Jari-Matti Latvala, Miikka Anttila (finn, Ford Focus WRC) 2:46:41.2 ó
2. Mikko Hirvonen, Jarno Lehtinen (finn, Ford Focus WRC) 58.3 mp hátrány
3. Gianluigi Galli, Giovanni Bernacchini (olasz, Ford Focus WRC) 2:23.2 p h.
4. Solberg (Subaru) + 2:59,4
5. Mikkelsen (Ford) + 5:46,0
6. Sordo (Citroen) + 7:13,1
7. Gardemeister (Suzuki) + 10:35,3
8. Juhi Hänninen (Mitsubishi) + 12:27,5

automenedzser.hu - Fotó: Répa Kata/duen.hu