Tesztelik az új kátyútlanító módszert

2010. január 19. kedd 19:07

Tesztelik az új kátyútlanító módszert
Megszámlálhatatlan gödör, kátyú és egyéb lyuk bosszantja nap mint nap a Pécsett élőket - autósokat és gyalogosokat egyaránt. Páva Zsolt még polgármesteri kampánya során tett ígéretet arra, hogy egy magyar kivitelező cég új, modern - Nagy-Britanniából származó - technológiája segítségével gyorsan, a mostaninál lényegesen olcsóbban és a környezetvédelmi szempontokat figyelembe véve orvosolja majd utcáink katasztrofális állapotát.

A glasgow-i egyetemen kidolgozott eljárás során egy nyolcvanszor nyolcvan, illetve egy százhússzor százhúsz centiméteres, speciális kezelőfelületű eszközt tolnak a gödör vagy kátyú fölé, amit egy infravörös sugárral 200 fokosra hevítenek fel. Ezután lekaparják a forró aszfaltot, felhígítják, speciális bitumennel elegyített masszát kevernek hozzá, végezetül kézi hengerrel keményre vasalják, hogy a két - régi és új - réteg szintben legyen.

Ezzel a módszerrel fél óra alatt eltüntethető az ominózus gödör, amelynek révén így a város összes kátyújától - négy-öt ilyen szerkezet segítségével - akár egy év alatt megszabadulhatunk. Egy eszköz ára mintegy 17 millió forint, a kétfős kezelő személyzet pedig jóval kevesebb munkaerőt igényel, mint a hagyományos és sokkal lassabb eljárás során.

Az sem mellékes, hogy a módszer jóval olcsóbb, mint a jelenleg is használatos alkalmazások, ráadásul környezetbarát, hiszen nem keletkezik hulladék a munkálatok során.

Emellett azonban más technológiát is kipróbátak a Holding szakemberei, nem csupán ezt. A másik módszer során egy olyan réteget tesznek az aszfaltra, amely hosszú ideig képes megvédeni azt a káros hatásoktól.

Márfy Miklós, a Pécs Holding Zrt. üzemeltetési igazgatója a Pécsi Újság.hu érdeklődésére elmondta, hogy a főutakon már elkészültek az ideiglenes javításokkal a szokásos hidegaszfaltos megoldással.

Az igazgató közölte, hogy az év végén új közbeszerzési pályázatot írnak ki az utak karbantartására és a több száz kátyú rendbetételére vonatkozóan, hiszen érvényes szerződés köti őket a jelenlegi vállalkozóval. Hozzátette: nyilván a legkedvezőbb, és a karbantartás paramétereinek leginkább megfelelő pályázóval kívánnak majd szerződni, hogy jövőre kevesebb gond legyen a több száz kátyúval és gödörrel.

HLB