"Te f*******ó", mondta tanárának a gimis kislány, az meg csak nézett

2011. december 03. szombat 18:13

Az oktatási jogok biztosa már évek óta az iskolai erőszak visszaszorítását célzó nemzeti stratégia kidolgozását sürgeti - eddig kevés sikerrel. A jelenség majdhogynem mindennapos az iskolákban, a pedagógusok legtöbbször tehetetlenek a jogaikkal tisztában lévő nebulókkal szemben. A pécsi diák által f******ónak minősített (tekintett) belvárosi iskolai tanár kiszolgáltatott helyzetben van, gyakorlatilag nincs eszköz a kezében, hogy helyreállítsa a világ folyását.

Nincs olyan iskola talán, ahol még ne fordult volna elő erőszakos cselekmény a diákok között, vagy éppen a tanár-diák viszonyban ne lépnének fel kisebb-nagyobb konfliktusok. Minden iskolai közösség más egységet képez, így fordulhat elő, hogy egynéhány intézményben sokkal több erőszakos esetre derül fény, míg máshol szinte alig történik ilyesmi. Az egyik bezárásra ítélt pécsi belváros-közeli általános iskolában például gyakran gyújtották fel a fiatalok a mosdót - pusztán szórakozásból, míg nemrég egy belvárosi intézményben órát tartó pedagógus kapta meg a magáét, f*****ó-nak minősíttetve egy harmadikos diáklány által. (Az eset természetesen nem egyedi.)

Fekete Mária tanár szerint az az igazi baj, hogy "a gyerekek nem is érzik agresszívnek azt, amit művelnek". Pedig sokszor már az egymás közötti kommunikációjuk is az - legalábbis a kívülálló számára mindenképpen. A hajráncigálást, tettlegességet pedig utólag szórakozásnak, viccelődésnek tekintik.

A tanár-diák viszonyt ugyanakkor a tisztelet hiánya határozza meg.

- A pedagógus kezéből mindenféle fegyelmezési eszköz kikerült, bár az is kérdéses, hogy ha lenne is, akkor milyen módon tudna élni vele - fogalmazott a szakember. A tisztelet teljes hiánya miatt történhetnek meg olyan esetek, amikor a diák felveszi a csörgő telefonját és kisétál a tanteremből, nehogy zavarja (!) az osztályban folyó munkát - természetesen anyuka érdeklődött, hogy milyen volt a menzakoszt...

A telefont egyébként el sem lehet venni a gyerektől, mert az sértené a személyiségi jogait. Sokszor előfordul az is, hogy felveszik a készülékükkel, mi zajlik az órán, s később, kiragadott mondatokkal villognak társaik előtt. A gyerekek többsége ráadásul tisztában van azzal, hogy mihez van joga: azonnal feljelentéssel fenyegetőzik, ha a tanár esetleg hozzáérne egy konfliktus megoldása közben. Ez mostanában persze egyre ritkábban fordul elő, mert a pedagógusok eleve félnek egy későbbi felelősségrevonástól.

Mindenesetre sok szakember, pedagógus, családsegítő próbált már különböző szakmai programokkal előrukkolni, hogy végre megfelelő szabályozás alakuljon ki az iskolai erőszak megfékezésére. Az egyik ilyen programot a pécsi rendőrkapitányság hirdette meg „Féket az iskolai erőszakra" elnevezéssel.

Ennek keretében az iskolai csoportokat a rendőrség épületében látják vendégül, ahol előadások, szituációs gyakorlatok és különböző feladatlapok segítségével hívják fel a fiatalok figyelmét a kortársaik által elkövetett cselekmények büntetőjogi következményeire.


H. L. B. - Képünk illusztráció