Szekó József: fontos kormánydöntés született a mohácsi Duna-híd építése ügyében

2014. január 07. kedd 15:41

Szekó József: fontos kormánydöntés született a mohácsi Duna-híd építése ügyében

Orbán Viktor miniszterelnök aláírta a Fejlesztési Kormánybizottság javaslatát tartalmazó kormánydöntést. Ennél örömtelibb hír az évkezdetén nem is jöhetett volna a mohácsiaknak: a Duna elválasztotta városi lakosok közel évszázados közlekedési gondja belátható időn belül rendeződhet. A kormányhatározat értelmében 100 millió forintot biztosít a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arra, hogy megvalósíthatósági tanulmány készüljön az M0-ás autóút déli szektorának Hárosi Duna-híd szerkezete Mohácson történő hasznosításához.

Azt elöljáróban le kell szögezni, hogy amennyiben Szekó Józsefnek nem támad az az ötlete, hogy a hárosi elbontásra kerülő Duna-híd vasszerkezetét Mohácson kell hasznosítani, hiába szerepelne továbbra is a sok éve tervezett Duna-híd építése a helyin kívül az országos és a megyei programban. Azaz: a megvalósítása a polgármester leleményességének köszönhetően került elérhető közelségbe.

- Orbán Viktor a városnak, és személyesen nekem is tett ígéretét váltotta valóra -
mondja Szekó József, ám hamarjában hozzáteszi: - Nem szoktam hiú ábrándokat
kelteni sem a mohácsi, sem a szigeti városkörzet lakóiban, ezért azt most még nem
közölhetem velük, hogy 2014-ben, vagy 2015-ben már ne váltsanak kompbérletet!

- A kormánydöntés a híd legfontosabb alappillérét letette. A feladat most az, hogy mielőbb elkészíttessem a megvalósíthatósági tanulmánytervet, mely már részletesen bemutatja, hogyan lehet a lebontott hídelemeket Mohácson felhasználni. Városunk az egyetlen olyan település hazánkban, amelyik a Duna két partjára települt, de a városrészek között nincs közúti kapcsolat. A lakosságnak ugyan valamivel több mint 90 százaléka a folyó jobb partján él, viszont a város közigazgatásához tartozó terület nagyobb része, konkrétan 59 százaléka a Duna bal partján van.

- Ha dátum szerint még nem is határozható meg mikortól nem kell menetrendhez igazodva viteldíjért átkelni a Dunán a dolgozóknak, a Mohácson lakó, de a szigetben kertet művelőknek, a túloldalról orvoshoz, iskolába járóknak, ügyeket intézőknek, azt azért lehet tudni, hogy a hídon merre lehet majd végre bármikor, ingyen közlekedni? - kérdezte a Mohácsi Újság.hu munkatársa Szekó Józseftől.

- A városrendezési program része a híd, amelyre vezető út az Inkubátorhàz és a Székgyár között halad, míg a szigeti oldalon Újmohácsot mintegy 200 méterre északról kerüli. Az előzetesen, és igen gyors ütemben általam készíttetett megvalósíthatósági tanulmány szerint a Szabadság zátony déli vége alatt körülbelül 300 méterre a Duna medre a hárosi szakaszhoz hasonló, így a mederhídnak az acélszerkezete a hárosival megegyező nyílású alépítményekkel elhelyezhető itt, úgy, hogy a mohácsi híd teljes hossza 793 méter lesz.

- Nemrég mikor hírül adtuk, hogy megcsillant a remény a közeli hídépítésre, akadt aki kétségét fejezte ki a bontott elemek megbízhatósága miatt.

- Az aggodalmaskodókkal nem foglalkozom. Egy biztos: a mohácsi lakosok jelentős részének szinte létkérdés a híd! A megvalósítás leggyorsabb és legolcsóbb módja ez. A hárosi völgyhidat pedig nem azért bontják el, mert műszakilag kifogásolható az állapota, vagy összedőléssel fenyegetne a vázszerkezete, hanem mert az 1990-től használt 2x2 sávos létesítmény az M0-ás körgyűrű Déli szektora küszöbön álló rekonstrukciójának befejeztével a megnövekvő forgalom bonyolítására nem lenne már alkalmas.

Képünkön: a mohácsi Duna-híd a helyi-, a megyei- és az országos programban szerepel, nyomvonala a térképen pirossal jelölt.


B. M.