PK Zrt.: félmilliárdnyi városi közpénz részben sportra

2009. február 14. szombat 20:30

PK Zrt.: félmilliárdnyi városi közpénz részben sportra
A pécsi költségvetési rendelettervezetben idén 560 millió forintos működési támogatást javasoltak az MSZP-sek a Pécsi Közlekedési Zrt. számára, a támogatási összeg 2008-ban 580 millió volt. A számok azért beszédesek, mert a városi cég - tőkeemeléssel végrehajtott - részbeni privatizációja kapcsán a képviselők éppen a veszteségek csökkentését kérték az új tulajdonosoktól - ám úgy tűnik, hogy e téren egyelőre nem lesz változás. Sporttámogatásra viszont van pénze a cégnek.

A vállalat nemrég megtörtént részbeni magánosítását az ellenzék is támogatta, mondván, a lépessel a pécsi közlekedés színvonalát emelhetik.

A Hungarian Bus Zrt. egyik cége, a Mecsek Busz Kft. privatizációs szándékairól szóló sajtótájékoztatón Tóth Bertalan (MSZP) alpolgármester még úgy nyilatkozott, hogy az új tulajdonostól a veszteséges működtetés csökkentését, illetve fejlesztéseket várnak el. A baloldali tisztségviselő tavaly augusztusban még azt mondta, a fentiek érdekében meghatározták azt is, hogy a gépjárművek felét egy éven belül az új tulajdonosoknak le kell cserélniük.

A költségvetési bizottság MSZP-s elnöke, Soó László kérdésünkre elismerte, hogy idén valóban a tavalyihoz hasonló mértékű támogatást adnak a cégnek, és bár korábban a veszteségek csökkentését ígérték, véleménye szerint "egyelőre türelmesnek kell lenniük a társasággal". A bizottsági elnök szerint a működési támogatás megítélésekor azt is mérlegelniük kellett, hogy miután a céget az állam olyan mértékben támogatja, amilyen mértékben az önkormányzat, így abban az esetben, ha a városi forrásokat csökkentik, az államtól érkező forintok is csökenni fognak.

A Pécsi Közlekedési Zrt. új vezetése ugyanakkor a fejlesztésekkel kapcsolatban nem nyilatkozott egyértelműen: egyelőre ugyanis nem lehet tudni, milyen típusú buszok érkeznek majd Pécsre, s azt sem, hogy a Mercedes buszok beszerzéséről szóló és érvényben lévő szerződés felmondására, felülvizsgálatára sor kerülhet-e, és ha igen, mikor.

Az adófizetők pénzéből támogatásra szoruló cég mindenesetre egy - Tóth Bertalan alpolgármesterhez közel álló, általa elnökölt - kosárlabda csapatot azért komoly összeggel szponzorálni képes.

Amikor a fentiekkel kapcsolatban megkerestük a vállalkozás vezetését, a zrt. kommunikációs munkatársa megismételte, hogy a befektető valóban a működési veszteség csökkentését, illetve fejlesztéseket vállalt, utóbbival kapcsolatban azonban megjegyezte: az új, közel nyolcvan új buszt 2009. második felében állítják majd üzembe.
 
Hozzátette, a PK Zrt. „filozófiájának eleme az együttműködési készség és a közösségi célokért tudatosan vállalt felelősség, ezért a színvonalas közlekedési szolgáltatások biztosítása mellett kívánnak részt vállalni a helyi értékteremtés feltételrendszereinek javításában". A sporttámogatással kapcsolatban úgy nyilatkozott: „Pécs kulturális és közéletének fontos része a sport, hiszen egy kiváló csapat mérkőzései közösségformáló eseménynek számítanak. Ezért döntöttünk a pécsi sportélet támogatása mellett".

Azt azonban, hogy a félmilliárdos város támogatásban részesülő, magánosított közlekedési cég mennyit ad Tóth alpolgármester kedvenc csapatának, nem közölték munkatársunkkal.

B. M. - Fotó: Dittrich Éva