Pécsi buszok: járatok szűnhetnek meg

2009. március 14. szombat 19:35

Pécsi buszok: járatok szűnhetnek meg
Bár egyelőre nagy a hallgatás a Pécsi Közlekedési Zrt.-nél azzal kapcsolatban, miként is szervezik át - valószínűleg az őszi iskolakezdésig - a pécsi buszközlekedést, a készülő tanulmányok minden bizonnyal gyökeresen megváltoztatják a megszokott indulási időpontokat, s a járatok útvonalait is. A cél egyértelmű: az Ikarusok helyett új buszokat vesz a cég ötmilliárd forintért, s ennek árát a jelenleginél nagyobb bevételekkel, s csökkentett költségekkel kell előteremteni.

Ezen logika mentén pedig Keczer László vezérigazgató a nemrégiben a pécsi közgyűlésben elhangzott szavai is sokat mondanak. Szerinte olyan régen volt átszervezve a város buszközlekedése, hogy ez most már elemi érdeke a cégnek és a városnak is.

Nem ez az egyetlen oka azonban a készülődő változtatásoknak.

A cég ugyanis jelentős beruházással lecseréli a meglévő Ikarusokat. Az ötmilliárdos busztender (lapunknak a vezérigazgató korábban azt nyilatkozta, a legkedvezőbb, ha minden busz ugyanolyan típusú - így valószínűleg a Mercedestől érkezik a flotta az év végéig) ugyanakkor pénzt igényel, ami a csökkenő önkormányzati finanszírozás miatt érthetően csak a saját bevételek növelésével érhető el.

A PK Zrt.-nél mindaddig nem beszélnek ennek részleteiről, amíg el nem készül egy ezzel kapcsolatos tanulmány - ezt követően lehet szó a most 10 évre megkötött, a város és a cég között fennálló közszolgáltatási szerződés módosításáról. Beszédes ugyanakkor, hogy az ellenzékiek járatritkításokkal, minőségromlással kapcsolatos kérdéseire a vezérigazgató annyit felelt mindössze, hogy "minőségjavulást az okozhat, ha egy társaságot szakmai alapon irányítanak, és a befektető érdeke, hogy megtérüljön a befektetése".

Hiú remény tehát, hogy a mai közlekedési struktúra megmarad, így a pécsieknek nagy mértékű átszervezésekre kell felkészülniük.

A szakmabeliek szerint egyértelműen a kihasználatlan járatok - például a hétvégiek, vagy a külvárosiak - számának korlátozása vetíthető előre. Módosíthatják az útvonalakat például oly módon, hogy egy-egy járat hosszabb utat jár be - ahogy erre több esetben régen is volt példa -, azaz egy vonallal kivált kettőt a cég. Az is könnyen előfordulhat, hogy a napi csúcsforgalomban közlekedő buszok számát növelik, míg a kevésbé kihasznált napszakokban ritkábban indítanak járműveket.

Mindezen módosításokat utasszámlálásoknak kell mindenesetre megelőzniük, máskülönben a közgyűlési jóváhagyás sem garantálható a cég számára. Minden, a járatokat érintő módosítás testületi áment kíván ugyanis.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Évi