Nem lesz Szentlőrincig M6-os
2008. február 05. kedd 16:21

Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára egy mai pécsi tájékoztatón arról beszélt, hogy kedden, a baranyai megyeszékhelyen tárgyalt Pécs és Szentlőrinc polgármesterével, akikkel megállapodott: a GKM megvizsgálja egy, az 58-as út pécsi csomópontja és Szentlőrinc közötti, kétszer egysávos főút építésének lehetőségeit.
Magyarázata szerint ezen alternatíva megvalósítása a 2010 tavaszra elkészülő M6-os autópálya Pécs felé irányuló forgalmának elvezetése, valamint Délnyugat-Baranya jobb megközelíthetősége, jövőbeni gazdasági fejlődése érdekében indokolt.
Utalt rá, hogy a korábbi elképzelések alapján az autópálya elérte volna a Pécs és Szigetvár között, a 6-os főút mentén fekvő Szentlőrincet, ez a terv azonban források hiánya miatt 2013-ig nem valósulhat meg.
KORÁBBAN ÍRTUK:
(Hétfő, 20:15)
M6-lobbi: el kell vinni a sztrádát Szentlőrincig
Kedden tárgyalnak az államtitkárral: ha Pécsnél véget ér, a városra zúdul a forgalom. A szentlőrinci polgármester elképesztőnek tartja a kialakult helyzetet.
A több hónapos általános lobbizás után érdemi tárgyalásokat is folytatnak a város és a térség képviselői a közlekedési tárca államtitkárával kedden. A cél, hogy az M6-os autópálya pécsi bekötése ne csak a város déli határáig érjen el, hanem - az eredeti terveknek megfelelően - Szentlőrinc közelében csatlakozzon rá a 6-os útra.
Bár a közlekedési minisztérium eredeti tervei szerint Szentlőrinc közelében csatlakozott volna a majdani M60-as (azaz az M6-os autópálya pécsi bekötő szakasza) gyorsforgalmi út a jelenlegi 6-os számú főúthoz, a kivitelezési munkálatok elvégzésére kiírt közbeszerzési pályázaton már csak a sztráda Pécsig történő megépítését kérte a kormányzat.
Információink szerint a tárca úgy számolt: nyugati irányból jelentéktelen forgalom éri Pécset, így „felesleges" a sztrádát Szentlőrincig vinni. Ebben persze annak idején a helyi vezetés is érintett volt, hiszen a város is rábólintott a „kurtításra".
Az elfogadott javaslat (a térkép eléréséhez KLIKK IDE!) szerint mindenesetre most úgy építik ezt a pécsi bekötést, hogy a sztrádaszakasznak az 58-as számú utat Postavölgytől délre elérve vége szakad.
Mohács is bejelentkezett
Bár Mohácson a minap adták át a XXI. századi elvárásoknak megfelelő határkikötőt, s a város jövője szempontjából is elsődleges lenne az autópálya megépítése, nem szerepel a tervek között a Duna-parti város sztrádára való rákötése. Szekó József polgármester elmondta a Pécsi Újság.hu-nak: csak annyit szeretnének, ha a mohácsi körforgalom egy néhány kilométeres gyorsforgalmi szakasszal elérhető lenne. Mindezt fel is fogja vetni Felsmann Balázsnak a keddi egyeztetésen.
Ez mind a pécsiek, mind a térségben élők szerint elfogadhatatlan lenne. A felek éppen ezért már hosszú hónapok óta győzködik a kormányt: építsék meg a Szentlőrincig tartó szakaszt is.
Tasnádi Péter, Pécs polgármestere már korábban elmondta lapunknak, hogy a kistérséggel közösen próbálják jobb belátásra bírni a kabinetet, hogy az M6-os fejlesztései közé a gazdasági tárca illessze még be a környezetvédelmileg is indokolt útszakasz kialakítását is.
Győrvári Márk Szentlőrinc első embere azt mondta a Pécsi Újság.hu-nak, hogy kedden a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkárával, Felsmann Balázzsal ülnek majd tárgyalóasztalhoz az érintett települések vezetői éppen e témában, s megpróbálják ilyetén módon rábírni a kormányt a húsz kilométernyi gyorsforgalmi útszakasz megépítésére.
A polgármester szerint elképesztő eredményei lennének ugyanis annak, ha nem az eredeti terveknek megfelelően épülne meg a sztráda. Győrvári Márk - feltehetőleg jó politikus módjára, a nagyobb érdeksérelmet emelve ki - elsősroban a pécsieket érő esetleges károkat emeli ki.
„Ha Pécsnél véget ér a sztráda, a teljes nyugatról érkező forgalom Pécsen - a Belvároson vagy a hatvanezres Kertvároson - keresztül tud csak felhajtani az M56-os útra - ez beláthatatlan következményekkel jár majd. Számításba kell venni azt is, hogy a Királyegyházán épülő cementmű évi több százezer tonnányi építőanyagot szállítana el a gyárból közúton, s a monstrumok így szintén csak Pécset érintve érnék el a pályát. A dolog gyakorlati részénél maradva pedig azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Szentlőrincen ma is évi kétszázezer tonnányi gabonát befogadó logisztikai központ működik: ennek a mennyiségnek a jelentős részét szintén a sztrádán viszik majd el" - sorolja az érveket a szentlőrinci polgármester.
A térség és a város képviselői egyébként megelégednének egy kétszer egy sávos gyorsforgalmi út megépítésével is, ami az egész M6-beruházás költségeinek töredékéből kihozható lenne.
Szocialista körökből származó információink szerint azonban a keddi egyeztetés után nagy valószínűséggel még nem tud konkrétumot bejelenteni az államtitkár, mindössze támogatásáról biztosítja majd a helyieket. Ha a kormány rábólint, s valóban Szentlőrincig elkészül az M60-as folytatása, arra valószínűleg csak a későbbiekben kiírandó Közlekedés Fejlesztési Operatív Programból teremtenek elő forrást - várhatóan valamivel több mint tízmilliárd forintot.
A ppp-programban épülő jelenlegi szakaszba ugyanis a "toldást" már csak új közbeszerzési pályázat kiírásával tudnák belevenni - ez pedig a beruházás késéséhez vezetne.
FRISSÍTVE
(Kedd, 07:52)
Négy konzorcium jelentkezett az M6-os második, Dunaújváros-Szekszárd közti szakaszának ppp-konstrukcióban történő építésére és üzemeltetésére kiírt pályázatra - írja a mai Napi Gazdaság.
A pályázók között számos külföldi cég, illetve azok itteni leányvállalatai találhatók, mellettük feltűnik egy-két magyar vállalkozás is, de nincs ott a "megszokott" pályázók közé tartozó Hídépítő.
A sztrádaszakasz becsült költsége nettó 150,2 milliárd forint, a nyertes az építés mellett az üzemeltetés jogát is megszerzi.
Korb Zoltán - MTI - Fotó: www.m6-duna.hu
Facebook box
Megosztás
Kapcsolódó írások
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Orbán Viktor: a tét Magyarország...
- Hármas karambol történt a 6-os főút...
- Először értékelik pontozással a...
- Régi fényében kapja vissza Pécs a...
- Juhász Dorka a Galatasaray...
- Akinek elveszett a tajkártyája, most...
- A MÁV vezére szerint kilendültek a...
- Tizenhárom éve ölték meg Bándy Katát...
- Minden 25 év alatti diáknak jár az...
- KSH: már 700 ezer felett jár a...