Pécs 2010: európai kamionok fővárosa?

2007. október 23. kedd 04:24

Pécs 2010: európai kamionok fővárosa?
Nemrégiben kezdődött meg a Strabag érdekeltségébe tartozó Nostra Cement Kft. mintegy 45 milliárd forintos beruházásaként megvalósuló cementművének építése a Pécs melletti Királyegyháza közelében. A jelenlegi állás szerint a megtermelt építőanyag jelentős részét - gyorsforgalmi út bekötése híján - a baranyai megyeszékhelyen át szállítanák a 2010-re, azaz éppen az Európa Kulturális Fővárosa program évére megnyíló gyárból - írja szerkesztőségünk tagja, a cikket a Magyar Hírlap közölte csütörtökön.

Már az idén befejezik az alapozást és az infrastruktúra kiépítését a baranyai kistelepülés közelében épülő óriás cementgyár területén. Közép-Európa legnagyobb cementművének tervezett helyszíne az elmúlt négy évben folyamatosan változott: egyéni politikusi érdeksérelmek, botrányok, népszavazások és tiltakozó akciók kísérték a beruházás előkészületeit, mígnem a királyegyházai telephely mellett döntött a Strabag érdekeltségébe tartozó beruházó, a Nostra Cement Kft.

Az évi 750-850 ezer tonna cement termeléséhez szükséges alapanyag vasúton érkezik majd a cég közeli, bükkösdi kőbányájából Királyegyházára, ám a készterméket fele-fele arányban vasúton és közúton szállítanák el a 2010-re teljes üzemmel működő gyárból.

A pécsiek kedélyét most az borzolja, hogy a cementtel megrakott kamionok útvonala a belvároson vagy a hatvanezres panelházas városrészen, Kertvároson át vezet-e majd. Az M6-os autópálya pécsi bekötése ugyanis a jelenlegi tervek szerint csak a város déli határáig tartana, így más út híján kizárólag Pécset érintve tudnának ráhajtani a teherautók a majdani sztrádára. A beruházást tehát hiába hirdetik a kontinens legkörnyezetbarátabb létesítményeként, ha évente több százezer tonnányi cement robog át egy nagyvároson a gyár miatt.

Grim Ferenc, Királyegyháza polgármestere megerősítette lapunknak, hogy jelen állás szerint valóban nehéz helyzetbe kerül Pécs, ha nem épül egy mintegy húsz kilométernyi útszakasz a gyorsforgalmi út és a gyár között.

Tasnádi Péter, Pécs polgármestere kérdésünkre elmondta, hogy az érintett kistérséggel közösen már jó ideje lobbiznak azért, hogy az M6-os fejlesztései közé a gazdasági tárca beillessze még a környezetvédelmileg is indokolt útszakaszt - kérdés, mire lesz ez elég?

 

Korb Zoltán