Napjainkban még a pécsi helyi járat is olcsóbb, mint kocsival égetni a benzint

2012. január 26. csütörtök 18:10

Napjainkban még a pécsi helyi járat is olcsóbb, mint kocsival égetni a benzint

Nincs egy éve, hogy autóval utazni sokkal jobban megérte, mint vonatra vagy buszra szállni, az utóbbi időben viszont száznyolcvan fokos fordulatot vett a történet. Az üzemanyagárak az eget verdesik, múlt szerdától már négyszázhuszonhat forintos literenkénti áron adják azt a 95-ös benzint, ami egy éve még "csak" háromszázba került. Hosszútávon ez elég húzós, így nem csoda, hogy egyre többen választják a tömegközlekedést. Kiszámoltuk, mi éri meg legjobban a Pécsett közlekedőknek. 

Az ember Magyarországon nem szívesen tömegközlekedik, kényelmetlen és büdös megoldás, nemrég indok volt még, hogy drága is. Az utóbbi idők benzináremelései ezt kihúzták a sorból, a halandó ember pénztárcájához jelenleg ugyanis jobban igazodnak a busz-és vonatjegyek árai, mint a tankolási költségek. Kiszámoltuk, tíz kilométer megtétele mennyi pénzünket emészti fel a Volán busz, a MÁV járatai és kocsink használatával.

A Pannon Volán Zrt. termelési igazgatója, Micskey Tibor osztotta meg velünk a cégüknél érvényes teljes menetdíjakat. A január elsejétől érvényes, 5,1-10 kilométeres övezetben kétszázötven forintért adnak egy buszjegyet, a havi bérlet pedig kilencezer-ötszáznyolcvan forint.

A MÁV-START Zrt. honlapján tájékozódva látható, tíz kilométer a vasút esetében sem különösebben drága, másodosztályon kétszázötven, elsőn pedig háromszáztizenöt forint.

Ehhez képest a 95-ös benzinár jelenlegi négyszázhuszonhat forintos literenkénti árát figyelembe véve, egy ezerötszáz köbcentis, benzinüzemű, száz kilométerenként nyolc litert fogyasztó kocsival az adott távot 341 forintért tudjuk megtenni (és akkor az amortizációt, a biztosítási díjakat és egyéb járulékos költségeket még figyelembe se vettük).

Mint ismert, a pécsi helyi buszjáratokra - újságos bódéban vásárolva - kétszáznyolcvan forintos jegyet kell váltani egy útért, ami országos viszonylatban is nevetségesen drága összeg, pláne a minőségi szolgáltatás és a komfort teljes hiányát tekintve, de az a helyzet, hogy jelenleg még a PK Zrt. járatain is szívesebben utazik az ember, minthogy fizetése egyre jelentősebb részét üzemanyagra költse.

Mácsadi A.