Megnyitásának tízéves jubileumát ünnepli a pécsi Mandulafa Waldorf Iskola

2019. október 18. péntek 13:27

Megnyitásának tízéves jubileumát ünnepli a pécsi Mandulafa Waldorf Iskola

2019 őszén ünneplik az első Waldorf-iskola megnyitásának 100. évfordulóját, amely egyúttal az azóta világméretűvé vált Waldorf-mozgalom kezdetét is jelentette. A pécsi Mandulafa Waldorf Iskola megnyitásának 10 éves jubileumát ünnepli.   

 

A pécsi Mandulafa Waldorf Iskola 2009-ben alakult meg Pécsett. A Waldorf-iskolát a kéz, a szív és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermek testi, lelki és szellemi lényét egységben fejleszti, megteremtve ezzel a mozgás, az érzelmek és a gondolkodás harmóniáját.

- Volt egy lelkes szülői gárda, akik hittek ebben az oktatási módszerben, s 2009-ben sikerült megnyitni az első osztályunkat. A rendszerváltás óta a pécsi iskola volt körülbelül a huszadik, amely megalakult, s mi akkor a Bánki Donát úti Iskolában kaptunk helyet az önkormányzattól, ahol elkezdhettük az oktatást - mesélte lapunknak Nemerey Péter, a pécsi Mandulafa Waldorf Iskola igazgatója.

Körülbelül húsz kisgyermekkel indult el az első csapat, azóta pedig évről évre gyarapodott az iskola. Öt évre az alapítástól számítva költöztek át az Istenkúti iskola épületébe, amelyet szülői összefogással sikerült felújítani.

A Waldorf-iskola nem világnézeti, hanem módszertani iskola. Módszere az ember megismerésén alapszik, és amit el akarnak érni ezzel a módszerrel az oktatók, az az, hogy a gyerekből fizikailag egészséges, és erős, lelkileg szabad és szellemileg tiszta embereket neveljenek.

- Nálunk egy picit lassabb a tempó a már megszokott általános iskolákhoz képest, a folyóírás például csak harmadik osztályban érkezik meg. Írni, olvasni is erre az időszakra tanulnak meg magabiztosan a gyerekek, nem erőltetjük az elején az intellektuális nevelést. Próbáljuk a teljes embert megszólítani, végeredményben pedig az életkori sajátosságoknak megfelelően próbáljuk a gyerekeket nevelni, tanítani - mesélte lapunknak az igazgató.

Nemerey Péter elmondása szerint iskolájukban a gyerekeket kevesebb stressz éri, s szeretnek az intézményben tanulni, időt eltölteni, ráadásul a hiányzások is kevesebbek mint máshol. Az iskolában órarend szerint tanítanak, de a tananyagot nem 45 perces órákon, hanem úgynevezett epochális rendszerben tanulják. Ez azt jelenti, hogy 3-4 héten keresztül ugyanazzal a tantárggyal, témával foglalkoznak, lehetőséget adva ezzel az elmélyülésre, az ismeretek sokoldalú, nem csak elméleti, hanem gyakorlati és művészi megközelítésére.

Szakórákban tanítják a kézművességet, a kézimunkát, a zenét, nyelveket és a mozgást. Nagy különbség még az is, hogy az osztályt elsőtől nyolcadikig ugyanaz a tanár viszi végig. Az iskolában van értékelés, de nincs osztályzás. Év végén a gyerekek kapnak egy bizonyítványt, ami csak róluk szól, több oldalon keresztül értékelik őket szövegesen a teljesítményük alapján. Minden évben az osztályfőnökök saját, személyre szabott verset is írnak tanítványaiknak.  

A 10 éves jubileum alkalmával egy kiállítást készít az iskola, elsősorban a város számára szeretnék magukat megmutatni. A gyerekek munkáit állítják ki, amelyet az érdeklődők megtekinthetnek péntek délután 5 órától a Civil Közösségek Házában.

Pauska P. - Fotó: Dittrich Éva