Másfél milliárd kell, intravénásan

2010. augusztus 13. péntek 18:58

Másfél milliárd kell, intravénásan
Augusztus 24-én a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) és a kormány illetékes szaktárcájának emberei tárgyalóasztalhoz ülnek, hogy megvitassák, miként tudják megmenteni az összeomlás szélén álló betegszállítást. A szolgáltatás rentábilis működéséhez legalább másfél milliárd forint azonnali segítségre van szükségük.

Legalább másfél milliárd forint hiányzik a rendszerből, miután az elmúlt három év során a betegszállítás finanszírozása folyamatosan csökkent – mondta el lapunknak dr. Bíró Ferenc orvos, az MBOE elnöke, a San-at betegszállító vállalkozás tulajdonosa.

A Pécsett is szolgáltató San-at, akárcsak a többi 93 hasonló profilú cég az országban, a túlélésért harcol. 2008 óta hitelfelvételből tartják el magukat, mivel a havonta érkező OEP-finanszírozás rendszerint a hónap közepére elfogy.

– A betegszállító cégek országosan közel 800 milliós hitel felvételére kényszerültek – ismertette az elnök. Elmondása szerint másként nem tudták volna fenntartani az egészségügy eme roppant fontos logisztikai ágazatát: miközben ugyanis a betegszállítási kasszát megcsonkították, az üzemanyagárak az egekbe szöktek.

Az új kormány, látva a helyzet súlyosságát, e hónap végén fogadja az MBOE tárgyalódelegációját. Arról, hogy az egyesület milyen álláspontot fog képviselni, Bíró Ferenc elmondta: szeretnék elérni, hogy a felhalmozott hitelek rendezéséhez és a rendszer fenntartásához elengedhetetlenül szükséges pénzösszeggel, közel 1,5 milliárd forinttal haladéktalanul egészítsék ki a betegszállítási kasszát.

Céljuk továbbá, hogy bevezessék a vonalkódos betegszállítási utalványt, vagyis minden orvos tüntesse fel a saját azonosítóját a lapon, amivel megrendeli a szállítót. – Azt reméljük, ezzel szigorodik a rendszer, és az orvosok felhagynak azzal, hogy egyfajta szociális taxinak tekintsék a betegszállítókat – mondta Bíró Ferenc.

Az MBOE szerint nem lenne ildomos a betegszállítást visszaadni a mentősöknek. Egy mentőautó ugyanis – mivel életmentésre is alkalmasnak kell lennie – lényegesen drágább eszközökkel van felszerelve.

– Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) éves finanszírozása körülbelül 20 milliárd forint, a légimentés nélkül. Amíg az Országos Betegszállító Szolgálat egységei betegszámban és kilométerben az OMSZ teljesítményének két és félszeresét teljesítik, addig az éves finanszírozásuk megközelítőleg a negyede, összesen 5,7 milliárd forint – zárta mondandóját az elnök.


Képünk illusztráció.

S. B. – Fotó: Dittrich Éva