Már a pécsi vezetők is, csakúgy mint a pestiek, a dugódíj bevezetésén gondolkodnak
2012. június 17. vasárnap 18:13

Tavaly november elseje óta a BIOKOM végzi a pécsi parkolási rendszer üzemeltetését, miután lejárt a Gámán Kft.-vel kötött tízéves kontraktus. Az önkormányzati társaság egyelőre nem változtatott a zónák és védett övezetek határain, valamint a díjtételeken. Ugyanakkor a nemrég elkészült pécsi integrált városfejlesztési tervben megfogalmazottak szerint szükséges lenne átalakítani a város közlekedési hálózatát, tehermentesíteni a belső városrészt és javítani a parkolási helyzeten. Merza Péter, a Pécsi Városfejlesztési Nzrt. ügyvezető igazgatója szerint ez utóbbinak a problémája már régóta napirenden van az önkormányzatnál, amit a dugódíj esetleges bevezetésének ötlete is alátámaszt.
A városvezetés egyik célja a történelmi belváros parkolási gondjainak megoldása, amely a városfejlesztési stratégiában is kiemelt hangsúlyt kapott. A szűk utcák parkolási nehézségeit némiképp orvosolja, hogy a vonatkozó rendezési terv előírásai alapján a történelmi belvárossal közvetlenül határos részeken az ingatlanfejlesztések engedélyezésének feltétele jelentős számú közcélú parkolóhelyek létesítése.
A stratégia szerint "szükség van a belváros lakóútjainak átalakítására, a terület funkcióihoz illő forgalomcsillapítás megvalósítására". Arról, hogy ez miként történhet meg, Merza Pétert, a városfejlesztési társaság ügyvezető igazgatóját kérdeztük. A szakember szerint a város már évek óta foglalkozik a dugódíj bevezetésének gondolatával.
- Az angolul congestion charge-nak - rossz magyarsággal dugódíjnak - nevezett rendszer a belváros környezetterhelését hivatott csökkenteni. Ez nagyon sokféle mutató és indikátor alapján mérhető. A rendszer lényege, hogy mindenkinek, aki behajt a belvárosba, valamilyen formában fizetési kötelezettsége merülne fel. A behajtás korlátozható lenne környezetvédelmi besorolás alapján - Londonban alapvetően ez a rendszer működik -, de korlátozható lenne egy-egy időszakra vonatkozóan is. Ez persze egy high-tech rendszert igényelne, amely informatikai alapon, rendszámfelismerő szoftverrel, a főbb behajtási pontokon felállítva működne - fogalmazta meg Merza a koncepció velejét.
A város természetesen csak a szisztéma modellezésénél, előkészítésénél tart, hiszen ez nemcsak városüzemeltetési, hanem vagyongazdálkodási és városfejlesztési kérdéseket is érint.
- Ez a rendszer segíthetné a belvárosi - kereskedelmi-vendéglátóipari és szabadidős - funkciók megerősödését is. A legegyszerűbb talán egy „Árkád-típusú" szisztéma lenne, amely során a belvárosba való behajtás első órájáért fizetendő összeg levásárolható lenne bizonyos üzletekben - mondta az igazgató.
A társaság jelenleg az egész városra kiterjedő közlekedésfejlesztési stratégia kialakításán is dolgozik, amelynek folyományaként egy éven belül elkészül a kötöttpályás közlekedés és az intermodális csomópont kialakításának lehetőségeit taglaló megvalósíthatósági tanulmány.
- Csak úgy fogjuk tudni elnyerni az uniós pályázatot - ami több tízmilliárdos fejlesztést jelent -, ha megoldást találunk a belváros közlekedési problémáira. Ez különösen a Rákóczi út tekintetében izgalmas és érdekes kihívás. Kérdés, hogy ott miként lehet tömegközlekedési prioritást, buszfolyosókat bevezetni vagy egy kötöttpályás rendszert kialakítani. Ez bonyolult feladat, mert nem lehet csak egy ponton beavatkozni, például úgy, hogy megváltoztatjuk a zónahatárokat vagy az oda való behajtás napszakon belüli korlátozását és azt mondjuk, hogy délután négyig a forgalomcsillapított zónákba csak behajtási engedéllyel lehet bemenni, utána pedig korlátlanul. A társaság ugyanakkor ezzel párhuzamosan azt is vizsgálja, hol lehetne nagyobb parkolókapacitást kiépíteni a belvárosban - a bevett pályázati, PPP- vagy egyéb konstrukcióknak megfelelően.
Merza Péter amondó, hogy ha minden az előzetes tervek szerint alakul, akkor négy-öt éven belül megvalósulhat Pécsen a több tízmilliárd forintos fejlesztés.
- Az unió ugyanakkor önmagában ilyenfajta beruházásokra nem nagyon ad pénzt, csak abban az esetben, ha ezek a tervek egy nagyobb rendszer részei. A mi esetünkben pedig erről van szó.
Képünk illusztráció.
H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Megszűnnek az esők, szombaton már a...
- A házasság érvénytelenségének egyes...
- Buszbaleset szemtanúit keresik a...
- Repültek a kukák, dőltek a leanderek...
- Lámpatisztogatóból lett majdnem...
- Új eszközzel gyarapodott a...
- Állatorvosi ügyelet a hétvégén...
- Pécsi kórházban látták utoljára a...
- Kérés nélkül is kapnak gondosórát a...
- Jövedéki adóval trükköző bandát...