Készülnek a télre a Dél-dunántúli Közlekedési Központnál

2014. november 05. szerda 11:34

Készülnek a télre a Dél-dunántúli Közlekedési Központnál

Az időjárás jelen pillanatban még a kegyes arcát mutatja, de közelegnek a fagyos napok, amikor az autóbuszok több odafigyelést igényelnek, s a szokásostól eltérő munkát jelentenek a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. (a továbbiakban DDKK) műszaki munkatársai számára. Olyan feladatokat is meg kell oldaniuk, amelyek az év többi részében nem szükségesek. Vajon hol tart a DDKK Zrt. leánytársaságainál, a a PANNON VOLÁN Zrt.-nél, a GEMENC VOLÁN Zrt.-nél és a KAPOS VOLÁN Zrt.-nél a téli üzemmenetre történő felkészülés? A cégcsoport közel 800 autóbusszal hogyan várja a fagyos, jeges, havas hónapokat?

Tam András, a GEMENC VOLÁN Zrt. műszaki igazgatója, Magyar Miklós, a KAPOS VOLÁN Zrt. kaposvári járműfenntartási üzemének vezetője és Dörnyei Gábor, a PANNON VOLÁN Zrt. műszaki igazgatója szerint a korábbi évek gyakorlatának megfelelően november közepéig befejeződik az autóbuszok teljes körű felkészítése.

Ennek során a szerelők egyebek mellett kiemelten

átvizsgálják valamennyi jármű levegő- és fűtésrendszerét, elvégzik a szűrők cseréjét, a szükséges téli gumi felszereléseket, ellenőrzik a fagyálló és téli ablakmosó folyadékok megfelelő szintjét, az akkumulátorok, a gumiabroncsok állapotát. Érdemes megemlíteni, hogy minden 5 milliméter alatti profilmélységű abroncsot kicserélnek. 

A levegőrendszer fagymentesítése mellett különösen nagy figyelmet fordítanak a buszok fűtőrendszerének, ezen belül a fűtőkészülékek átvizsgálására, amennyiben indokolt, a javításaikra, hiszen a modern dízelmotorok beindításában ezeknek a berendezéseknek nagy a szerepük.

Milyen gázolajjal járnak a buszok?

Télen az autóbuszok az évszaknak megfelelő gázolajjal járnak, de a műszakiak, mint minden évben, ezúttal is felkészültek arra, hogy extra mély dermedéspontú gázolaj is legyen készleten, s ha az időjárás indokolja, ebből töltsék fel az üzemanyag tartályokat. A téli gázolajból -10 Celsius fokig nem válik ki a parafin, de amennyiben ez alá süllyed a hőmérséklet, például -20 fokra, akkor elkerülhetetlen a mély dermedéspontú gázolaj használata azért, hogy ne tömődjön el a szűrőrendszer és ne akadályozza meg a motor beindulását.

A társaságok szakemberei folyamatosan figyelik a meteorológiai előrejelzéseket, és időben felkészülnek az átlagosnál hidegebb napokra is. Persze minden erőfeszítés ellenére a téli hónapokban gyakoribbak az üzemzavarok, az autóbusz meghibásodások, melyek elhárítására ügyeletes szerelők, műhelykocsik, autómentők állnak készenlétben, s ha szükséges, a fagyszolgálatok a helyszínre sietnek.

November közepén tehát „kezdődik a tél" a DDKK Zrt. leánytársaságainál, ugyanis addigra befejeződik a felkészülés, amelynek legfontosabb célja, hogy a lehetőségekhez képest maximálisan megfeleljenek az üzembiztonsági szempontoknak, valamint a közösségi közlekedéssel szemben támasztott utas elvárásoknak.