Egy vonattal kevesebb, pedig több mint egymillióan utaztak tavaly a Pécs-Budapest vonalon
2012. március 24. szombat 12:30

Április közepétől jelentős járatritkításokra kell számítani számos vasúti vonalon. Az intézkedés nem kerüli el Baranya megyét sem, a napvilágra került adatok azt mutatják, hogy egy járattal kevesebb fog közlekedni a Pécs-Budapest vonalon, de sokkal rosszabbul járhat Komló térsége, ahol a bányászváros és Dombóvár között tizenkettő, míg utóbbi és Bátaszék között nyolc járatot törölnének. A MÁV kommunikációs osztályától kapott adatok szerint az érintett szárnyvonalak kihasználtsága meglehetősen alacsony volt.
A kormány jelentős vasúti járatcsökkentéssel igyekszik javítani a MÁV horribilis költségvetési kiadásait. Megkerestük a Dél-dunántúli Közlekedésszervező Iroda vezetőjét, Weidinger Antalt, hogy ezek az intézkedések milyen hatással lehetnek a térség gazdaságára, ám a szakember nem nyilatkozhatott az ügyben. Elmondása szerint az iroda csak a minisztérium megbízását teljesíti, amikor tanulmányokat és egyéb javaslatokat fogalmaz meg, nyilatkozattételre a tárca vagy a MÁV jogosult.
Az utóbbi társaság kommunikációs osztályától megtudtuk, hogy "április 15-én lép életbe a MÁV-START Zrt. 2011/2012-es menetrendjének egyes számú menetrendi pótléka, amely minden évben lehetőséget ad a vasútvállalatnak a decemberi menetrendváltás óta eltelt időszak változásainak menetrendbe történő átvezetésére. A közszolgáltatási szerződésben rögzítettek alapján a MÁV-START Zrt.-nek a tárgyévi menetrend évközi módosításait - az utazóközönség tájékoztatása érdekében - az életbe lépést megelőzően legalább 14 nappal kell meghirdetnie."
A menetrend megrendelője a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, annak hatásköre a járatbővítés vagy -szűkítés. A MÁV adatai szerint 2011-ben a Pécs-Budapest vasútvonalon nagyságrendileg 1 225 000 fő, Dombóvár és Komló viszonylatában 41 000 fő, míg Dombóvár és Bátaszék között 19 000 fő utazott.
Arra azonban nem kaptunk választ, hogy a járatriktítások milyen negatív gazdasági következményeket vonhatnak maguk után, mint ahogy arra sem, hogy mindez mekkora létszámleépítéssel járhat (ha egyáltalán sor kerül rá) a vasúttársaságnál. A vasúti menetrendet érintő végleges döntés március végén, április elején várható.
Érdekesség egyébként, hogy két évvel ezelőtt a szaktárca berkein belül működő Dél-dunántúli Regionális Közlekedésszervező Iroda előállt egy javaslattal, amely új szárnyvonal nyitásának lehetőségét taglalta. Igaz, a dokumentum Mohács és Palotabozsok között javasolt egy új szárnyvonal kiépítését, bár az utóbbi település és a Bátaszék közt már meglévő szakasz felújítását is tervbe vette. Az elképzelések szerint a kistérséget ezáltal szervesen integrálták volna a főváros és az Alföld felé futó vasúti hálózatba. Úgy tűnik, hogy a nagyívű elképzelések mégsem fognak megvalósulni.
H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Zivatarokra, sőt, felhőszakadásra is...
- Beszóltak a barátnőjének, pisztollyal...
- KSH: már 700 ezer felett jár a...
- Eltűnt egy 16 éves lány Pécsről,...
- Hó végéig lehet nevezni a Virágos...
- Itt van Marco Rossi kerete - két...
- Magáénak hazudta a talált tárcát egy...
- Ennyi volt: leállnak a pogányi...
- Tragédia az M6-os baranyai szakaszán:...
- Sikerrel járt a keresés, épségben...