Egy éve dolgoznak a városimázson - Reakció

2009. november 08. vasárnap 18:09

Egy éve dolgoznak a városimázson - Reakció
A furcsa nevű TÉDÉEM (Turisztikai Desztináció Menedzsment) Pécs Nonprofit Kft. létrehozásával az volt az előző városvezetés célja, hogy Pécset, mint versenyképes utazási célpontot jelenítse meg. Erre évi negyvenmillió forintot kapnak az ott dolgozók időről időre, s - a havi bruttó 390 ezer forintos járandósággal rendelkező ügyvezetővel együtt - hat főfoglalkozású munkatársnak kellene garantálnia a célok beteljesítését. Most mérleget vontak az első év munkájáról, de átütő eredményekről és turistaáradatról finoman szólva sem beszélhetünk még.

Mint arról korábban beszámoltunk, többek között a pécsi idegenforgalom mélyrepülését (a legfrissebb adatok szerint már csak alig több, mint 100 ezer turista érkezik a városba, szemben a korábbi évek 130-170 ezres látogatószámával) is e szervezet segítségével szerették volna megállítani. A siralmas adatok egyik okaként ugyanis a promóció és marketing hiányosságait emelték ki, megtoldva azzal, hogy a város turizmusfejlesztési stratégiája csak lóg a levegőben - végrehajtó szervezet híján.

Az új társaság az Ezerszínű Baranya Kft. jogutódjaként jött létre; "célja és feladata egyrészt Pécs versenyképesség megteremtése (színvonalas turisztikai infrastruktúra, egyediség, attraktivitás, vendégbarát magatartás), a település és térsége ismertségének növelése, ezzel a turista forgalom növelése és a helyi gazdasági fejlődés generálása, másrészt a városba érkező turisták tájékoztatása, eligazodásuk segítése".

A háromfős marketing részleggel és a városháza földszinti turisztikai irodájában további három fővel dolgozó szervezet eddigi, egyéves tevékenységéről kért számvetést az önkormányzat kulturális bizottsága a minap; a fenti célok azonban közel sem teljesültek - egyelőre.



A tájékoztatóból kiderült, bár voltak eredmények, a cég tevékenysége a turisták számának növelésére nem alkalmas, hiszen látványos sikerekről nem beszélhetünk. Az első évben gyakorlatilag csak hozzáfogtak a nagyobb programokhoz: többek között egy interaktív turisztikai portál és on-line foglalási rendszer kialakításának, valamint egy városi turisztikai tájékoztató táblarendszer megvalósításának előkészítése, különböző marketing munkák elindítása szerepel a cég dicsőséglistáján. Ezen kívül kialakították a társaság arculatát, vásárokon vettek részt és képeslapokat készíttettek. Hogy mindez mire lesz elég 2010-ben, nemsokára meglátjuk.


FRISSÍTVE
(Kedd, 18:14)

A TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft. reagálása cikkünkre:

"Tisztelt Szerkesztőség!

A TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft. nevében köszönöm Önöknek, hogy november 9.-i számukban „Egy éve dolgoznak a városimázson" című cikkükkel hozzájárultak cégünk népszerűsítéséhez, honlapunk, céljaink és feladataink megismertetéséhez. Engedjék meg ugyanakkor néhány, a cikkben megjelent tévedés és pontatlanság helyreigazítását.

A cikk alapjául szolgáló tájékoztató valóban az önkormányzat kulturális bizottsága kérésére készült, ám a bizottsági „számvetés" nem történt meg, mert azt egy későbbi időpontra halasztotta a bizottság. Így a tényleges munkabeszámoló nem is hangzott el, az újságíró csupán a TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft. - a cikkben is meghivatkozott - bemutatkozását - és nem a konkrétumokat tartalmazó beszámolóját! - olvashatta.

A TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft. nem felelőse a városimázs kidolgozásának, nem városmarketing cég, szakmai kompetenciája a városmarketing csupán egy szeletére, a turizmus marketingre és menedzsmentre terjed ki. Feladatunk elsősorban a városba érkező vendégek fogadása, tájékoztatása, a házigazda szerep ellátása.

A turisztikai piacon versenyképes Pécs mint utazási cél kialakítása nem csak az előző városvezetés célja volt, hanem a jelenlegi is erre törekszik, tudván, hogy sok-sok éves elmaradást kell bepótolni a város turisztikai népszerűsítése és a vendégfogadás területén. Egy városi szintű turisztikai marketing és menedzsment szervezet felállítása hiánypótló volt, és a turisztikai szakma egyhangú támogatásával és együttműködésével valósult meg, természetesen komoly elvárásokat is megfogalmazva, reális teljesítési határidőkkel.

A „versenyképességnek" igen fontos tényezője egy adott utazási célterület vagy fogadóterület (desztináció) vendégbarát magatartása, a turista kiszolgálásának színvonala. Ha a vendég a látnivalókon túl a fogadtatással is elégedett, mert figyelmesen bántak vele, kapott megfelelő kiadványt, információt, könnyen tájékozódott a városban, akkor élményekben gazdagon távozik, és kedve van visszajönni, elhozza ismerőseit, barátait is. Az elégedett vendég a legjobb követe Pécsnek.

A TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft. számára az önkormányzat nem 40 mFt-ot, hanem csak 35 mFt-os támogatást biztosít (bérre, rezsire, megteremtve ezzel a működés alapfeltételeit), melyhez a Kft. év végéig minimum ugyanennyit tesz hozzá vállalkozói bevételeiből, megszerzett szponzori támogatásokból, nyertes pályázatai segítségével, hogy - többek között - színvonalas kiadványokat, turisztikai portált, városi tájékoztató táblarendszert, korszerű tájékoztató szolgálatot valósíthasson meg Pécsett.

A TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft. mai felállásában 7 fővel nem egy éve, hanem 8. hónapja, 2009. márciusa óta működik. Néhány hónap azonban valóban nem elegendő a csodákra: a nem csak Pécsre, Magyarországra és Európára, hanem az egész világra jellemző turizmus visszaesés megállításának és növekedésbe való átfordításának az idejét a turizmusban vezető, és a marketingre jelentős összegeket szánó desztinációk is években mérik.

Szíves leközlésüket előre is megköszönve, tisztelettel

Sarkadi Eszter

ügyvezető

TÉDÉEM PÉCS Nonprofit Kft."

Képünk
az Operalia gáláján készült nyáron a székesegyház előtt. Ez a rendezvény komoly édeklődést váltott ki a nem pécsiek körében is.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva