Pécs mint turistacélpont: mélyrepülés

2008. május 18. vasárnap 21:57

Pécs mint turistacélpont: mélyrepülés
Míg öt évvel ezelőtt 170 ezer turista kereste a pécsi és a város környéki attrakciókat, addig tavaly már csak 127 ezer vendég érkezett. Az adat azért is különös, mert három éve ismert immár, hogy a megyeszékhely EKF-helyszín lesz - de azóta is egyre csökken a kereslet városunk iránt.

Mint az a napokban kiadott Dél-dunántúli statisztikai tükörből kiderül, nincs okuk túlzott optimizmusra a turistákból élő, s az Európa Kulturális Fővárosa programra készülődő pécsi vállalkozásoknak.

Az ezredfordulótól 2002-ig tartó fellendülés megtorpant, s immár öt éve folyamatosan csökken a Pécsett megszállók száma, s átlagosan alig két napot töltenek nálunk az utazók. A 170 ezres látogatószám 127 ezerre csökkenése azért is riasztó adat, mert a több nagyvárosban nem történt hasonló mértékű visszaesés - sőt Debrecenben tíz százalékos bővülést regisztráltak egy év alatt.

Pécs a vidéki városok között eddig meglévő vezető szerepe megingott, s a tendenciákat figyelembe véve idén el is veszítheti azt. Hegyi Zsuzsa, a Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli Marketing Igazgatóságának vezetője amondó: a belföldi turisták azért maradnak távol, mert nehezen tudják megközelíteni a várost, s hiányos a városmarketing is.

A jelentésből az is kiderül, hogy öt év alatt majdnem felére esett vissza a külföldi vendégek száma.

Tavaly mindössze 26 ezren érkeztek, s míg az ezredfordulón minden harmadik turista külhonból kereste fel városunkat, addig ma négy magyarra jut egy idegen ajkú. A szakértő szerint ennek oka, hogy a fő küldőterületeken megváltoztak a szokások, így a probléma országos jellegű. Pécsi hiányosság, hogy a reptéri kifutó rövidsége miatt a diszkont légitársaságok nem szállíthatnak ide utasokat, s hiányzik a város külföldi marketingje.

A városba tervezett szállodaberuházások okát tisztán mutatja egyébként a statisztika: egy év alatt megduplázódott a magasabb kategóriájú szállásokat keresők aránya szerte a megyében, s a vendégéjszakák száma háromszorosára nőtt ezekben a nívós hotelekben. Ennek értelmében a panziósoknak sem jósol szép jövőt a statisztika: e szállótípusban néhány év óta harmadannyian hajtják álomra fejüket, mint korábban. A szakember szerint a komplex wellness-szolgáltatások és a magas kategóriájú szállások javíthatnak a mutatókon.

A havi adatokat tekintve látványosan visszaesett a tavasz végén és nyár elején érkező vendégek száma is, s a nyári hónapokat a korábbiaktól eltérően turistaszegény időszak jellemzi. Ennek oka, hogy Pécsett gyakorlatilag egyáltalán nincsenek meg azok a "vizes szolgáltatások", amelyek más városokban alapnak számítanak.

Mészáros András, a 2010-es programot levezénylő központ főigazgatója szerint azonban nagyot változnak a most közölt számok a jeles évig. Ő egy lakossági fórumon nemrégiben abbéli reményének adott hangot, hogy 2010-ben milliónyi turista érkezik Pécsre, s szerinte ezek ötöde más országból látogatja meg a várost.

Bár a főigazgatót nem értük el, a központ kommunikációs igazgatója, Szász Andrea elmondta: továbbra is fenntartják egymilliós becslésüket, ám ez nem jelenti azt, hogy minden turista kereskedelmi szálláshelyet vesz majd igénybe.
 
A turisták jó része számításaik szerint ugyanis rokonoknál, barátoknál száll majd meg.

Mint megtudtuk, az eddigi EKF-városok közül azokban ugrott meg a látogatószám, amelyek kevésbé ismertek, így a programgazdák szerint Pécs is sokat nyerhet 2010-zel. Példaként említette a munkatárs Nagyszebent, ahol a becslések szerint szintén egymilliós tömeget láttak vendégül.

Hogy elérjék céljukat, főleg 2009-től pörgetik majd fel a marketingtevékenységet, de már ez évtől is közösen dolgoznak a Magyar Turizmus Zrt.-vel: különböző szakvásárokon jelennek meg, együtt alakítják a megjelenési formákat. Ha megnyílik a milliárdos kommunikációs keret, elindulhat az igazi promóció is. Erre a nyártól lehet számítani - tette hozzá Szász Andrea.

Hegyi Zsuzsa szerint a legfontosabb, hogy 2010-ig fogadni tudjuk a fapados járatokat, könnyen elérhetővé váljunk köz- és vasúton is, valamint egy pozitív médiakampány induljon el. Ha ezek megvannak, érzése szerint akár a szállók mostani évi negyven százalékos kihasználtsága is felmehet hetvenre, s valóban hatalmas turisztikai boom-ot jelenthet 2010.

Reális becslések szerint egyébként - a Mészárosék által kommunikált egymillióval szemben - a regisztrált utasok száma 2010-ben optimális esetben 300-400 ezer körül alakulhat.

Korb Zoltán - Illusztráció: www.poszt.hu