Dragovácz: Elképesztők az adminisztrációs költségek Pogányban is

2013. október 15. kedd 14:06

Dragovácz: Elképesztők az adminisztrációs költségek Pogányban is

Továbbra sincsenek könnyű helyzetben a vidéki repterek. "A nemrégen elkészült nemzeti légügyi stratégia viszont gyakorlatilag teljesen nélkülözi a velük kapcsolatos hosszú távú elképzeléseket" - mondja Dragovácz Márk, a pogányi légikikötő igazgatója, aki szerint egyebek mellett a jelentős adminisztrációs terhek csökkentése nélkül nem várható előrelépés. Az ügyvezetőt a pogányi reptér jövőjéről kérdeztük. 

Kormányzati segítségben bíznak a vidéki repülőtereket üzemeltető társaságok, miután kilátástalannak ítélik helyzetüket. Dragovácz Márk, a pécs-pogányi légikikötőt üzemeltető társaság ügyvezető igazgatója a Pécsi Újság.hu érdeklődésére azt mondta, "a több sebből vérző repterek egyik legnagyobb problémája a jelentős mértékű adminisztrációs terhekben keresendő".


- Természetesen a repülőtereknek meg kell felelniük a hazai és EU-s szabályozásoknak, azonban így is több területen lehetne egyszerűsíteni az életet. Az elkészült légügyi stratégia csaknem teljesen nélkülözi a magyarországi vidéki repülőterekkel kapcsolatos hosszú távú elképzeléseket, ezért folyamatosan újabb és újabb grandiózus repülőtér-fejlesztési tervekről hallani (Börgönd, Szentkirályszabadja, Vát-Porpác stb.), miközben a meglévő repülőterek nagyon alacsony kihasználtsággal működnek. Inkább ezek felfuttatására kellene erőforrásokat biztosítani. Míg Európában a vidéki repülőterek legalább a forgalom harminc százalékát bonyolítják, nálunk ez az arány nem éri el az egy százalékot - fogalmazott a szakember.

Dragovácz szerint a két nagy probléma ezen a területen a határnyitások biztosításához kapcsolódó adminisztráció és járulékos költségei, valamint a repülőtéri tűzoltó-szolgálatok biztosítása.

- Ma Pécs-Pogányban három munkanappal (!) a tervezett repülés előtt kell útlevélkezelést kérni, ami nem életszerű és komoly forgalmat veszítünk emiatt. Mindemellett az eljárásnak még komoly költségei is vannak. A határnyitás költsége napszaktól függően 9000-20000 forint között mozog. Ezt a repülőterek nem tudják kigazdálkodni, ezért a légikikötő használóira terhelik, akiknek azonban ez szintén óriási teher. Összehasonlításul: egy kisgép minden egyéb szolgáltatásra összesen maximum 4-5000 forintot hagy a repülőtéren. A tűzoltó szolgálatokat pedig az állam a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren ingyen biztosítja, azonban a vidéki repülőtereknek maguknak kell ezek forrásait előteremteni - panaszolja az ügyvezető.

A légikikötők ilyen jellegű problémái a vidékireptér-fejlesztések kezdete - azaz a 2000-es évek eleje - óta fennállnak. Dragovácz szerint a Vidéki Repülőterek Szövetsége (VRSZ), illetve a repterek külön-külön is minden lehetséges fórumon igyekeznek változásokat elérni, de átütő sikerről nem beszélhetünk.

- A többi nem pesti légikikötőt részben versenytársaknak kell tekintenünk, de pillanatnyilag talán több a közös problémánk, ami egymás mellé állít minket. A 6-7 nagyobb magyarországi repülőtérrel kiváló kapcsolatot ápolunk, évente többször személyesen is találkozunk és osztunk meg információkat egymással, együttműködünk és segítjük egymás munkáját, ahol lehetséges.

Az igazgató amondó, hogy a pogányi reptér már jelenleg is alkalmas 70-100 fős gépek fogadására és kiszolgálására. A legnagyobb gondot a járatok kihasználatlansága jelenti.

- Ma még az a probléma, hogy a járatokat nem is tudjuk megtölteni utassal, ennek megfelelően a fejlesztés jelenleg nem létkérdés. Hosszú távon azonban nem elképzelhetetlen, hogy szükség lesz a kifutópálya meghosszabbítására és a hozzá kapcsolódó fejlesztésekre, hogy nagyobb kapacitású járműveket fogadhassunk. Azok ugyanis fajlagosan - egy utasülésre vetítve - olcsóbban üzemeltethetők, másrészt a trendek is azt mutatják, hogy a légitársaságok is ebbe az irányba haladnak és a kisebb gépek fogyatkoznak a flottájukban.

A tavalyi évtől eltérően idén nem indultak charterjáratok Pogányból: "azok indítása az utazási irodák feladata lenne", mondja Dragovácz.

- Nekünk az a dolgunk, hogy ehhez a lehető legjobb feltételeket biztosítsuk, illetve a lehető legpontosabb információkkal szolgáljunk a birtokunkban lévő utazási szokásokat tartalmazó adatokból. Ezen kívül a kapcsolataink révén természetesen a megfelelő légitársaság megtalálásában is tudunk segíteni.

A pécsi önkormányzat, az ügyvezető elmondása szerint, minden támogatást megad a repülőtér biztonságos és zavartalan működéséhez, a problémák orvoslása tehát nem csupán a politikai döntéshozók felelőssége.

- A repülőtér forgalmának növelése úgy gondolom nem kizárólag Pécs érdeke, ennek megfelelően inkább a régió többi szereplőjét kell kapacitálnunk arra, hogy segítsék a repülőtér működését és a forgalom növekedését.

H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva