Busz-botrány: Keczer mindent tagad, Pávát is meghallgatták

2011. április 21. csütörtök 12:13

Busz-botrány: Keczer mindent tagad, Pávát is meghallgatták

Tagadta bűnösségét Keczer László, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. vezérigazgatója (képünkön) a pécsi helyi járatú autóbuszok eladása ügyében a Baranya Megyei Bíróságon csütörtökön megkezdődött perben.

Az ügyészség különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt emelt vádat a Pécs tömegközlekedését biztosító vállalat időközben leváltott, de jogilag még hivatalban lévő vezetője ellen.

A vádirat szerint Keczer László 2009 januárjában adásvételi szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában és a Mecsekbusz Kft. kisebbségi tulajdonában lévő PK eladja több mint másfél száz buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan egy üzemben tartási megállapodás is született a járművek bérléséről. Ezzel a cégét és közvetetten Pécs városát jelentős vagyoni hátrány érte.

Az ügyészség azt állítja: Keczer László az általa vezetett cég alapszabályában foglaltaktól eltérően közgyűlési felhatalmazás nélkül kötötte meg az adásvételi szerződést. A vezető megszegte a gazdasági társaságokról szóló törvényben írt alaptételt is, amely szerint a vállalkozás mindenkori kötelezettsége, hogy hitelezőinek érdekében vagyonát úgy őrizze meg, hogy biztosítsa a gazdasági szervezet rendeltetésszerű működésének lehetőségét.

A vádirat kitér arra is, hogy Keczer László az eladással kapcsolatosan megkötött üzemben tartási megállapodásban aránytalanul magas összegben határozta meg a visszabérlés díját, megsértve a szolgáltatás és ellenszolgáltatás arányosságának elvét.

Keczer László a csütörtöki tárgyaláson nem ismerte el bűnösségét. Azt mondta, nem vonta el a közgyűlés hatáskörét, nem okozott vagyonvesztést, sőt a buszeladásokból a könyv szerinti értékhez képest 50 millió forint többletbevétel származott. Hangoztatta: lépéseikről rendszeres tájékoztatást adtak a város vagyonkezelő társaságának.

Közölte: azért alapítottak cégeket a járműpark értékesítésére, visszabérlésére és javítására, hogy enyhítsék a PK anyagi gondjait, és biztosítsák a jövőbeni fejlesztések lehetőségét.

Keczer László hangsúlyozta, hogy az önkormányzat az elmúlt években nagy összegű, jogosnak elismert működési célú támogatással tartozott a közlekedési cégnek, amely elsősorban ennek okán egyre komolyabb likviditási problémákkal küszködött.
Hozzátette: önkormányzati érdekeltségű vállalatként a bankoktól a vízműügy miatt nehezebb volt hitelhez jutni.

A cégvezető a járműveknek a piaci árnál magasabb összegű bérleti díjával kapcsolatban azt közölte, erre azért volt szükség, hogy tőkéhez juttassák cégeiket azon új buszok későbbi megvásárlása érdekében, amelyek egyre nagyobb igényként jelentkeztek a város vezetése és az utazóközönség részéről is.

Megjegyezte, hogy a felállított modell működőképes, előnyei hosszabb távon jelentkeznek, és példaként hozta fel, hogy hasonló konstrukció Debrecenben és Szlovákiában is működik.

A tárgyaláson tanúként meghallgatott Páva Zsolt (Fidesz), Pécs polgármestere azt mondta: amikor tudomást szerzett a buszok eladásáról, büntetőfeljelentést tett, mert csak a közgyűlés dönthet a vagyonkezelő Pécs Holding tulajdonát érintő, 100 millió forint feletti vagyontárgyak értékesítéséről.

A politikus utalt rá, hogy korábban jelen volt több, a PK kisebbségi tulajdonrészének értékesítésére irányuló, a Mecsekbusz képviselőivel folytatott tárgyaláson, de jelenlétében nem volt szó a buszok értékesítésére, visszabérlésére vonatkozó tervekről.

Páva Zsolt arra reagálva, hogy a pécsi önkormányzati cégek nehezebben jutnak hitelhez a vízműügy óta, azt hangsúlyozta: ő ennek éppen az ellenkezőjét tapasztalja, szerinte egyre nagyobb a bizalom a városi érdekeltségű társaságok iránt.

(mti) - Fotó: Kálmándy Ferenc