Az IC és a reptér így marad

2009. április 22. szerda 20:20

Az IC és a reptér így marad
Pécset és Budapestet 2010-ben autópálya fogja összekötni - tegyük mindjárt hozzá: ha megint közbe nem jön valami, hiszen ezt Medgyessyék már 2006-ra ígérték -, más téren azonban katasztrofális megközelíthetősége nem változik. Röviden így summázhatnánk annak a szakmai napnak a mondanivalóját, amelyet a szerdán a Környezetünkért Közalapítvány rendezett, s melynek témájául a város 2010-es közlekedési elérhetősége szolgált.

Gonda Tibor, Pécs alpolgármestere fanyar humorral kezdte a pogányi reptér fejlesztéseiről szóló beszámolóját, hiszen a létesítménnyel kapcsolatban annyit mondott: "sok újdonság nem történt az elmúlt egy évben".

Elismerte: a Pécs melletti leszállópálya nem más, mint egy ugyan funkcionáló, de csak kis üzleti célokat szolgáló repülőtér, mely komolyan vehető turistaforgalom kezelésére alkalmatlan - a nem elég hosszú kifutópálya miatt. Azt mondta, saját forrás híján csak az értékesítés után bízhatunk a fejlődésben, szerinte viszont aligha lesz kérő a gazdasági válság kellős közepén a létesítményre, nemhogy a pályahosszabbításra egyáltalán sor kerülne.

Megjegyezte: Pécs 2010-es elérhetőségén Pogány nem fog sokat segíteni.

A közúti közlekedés kapcsán Rakita András, a sztráda Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszát építő konzorcium főmérnöke azt mondta: az ütemterveknek megfelelően, de egyes szakaszokon annál is jobban haladnak. A völgyhidak és csomópontok készültsége foka különösen jó, de a négy alagútból háromban a fejtési munkákon is túl vannak már. Egyedül a beomlott, "A"-jelű létesítmény munkái csúsztak meg, de ez sem zavarhatja meg a szakasz 2010 március végéig történő átadását.

Az M6-os sztráda pécsi bekötését, az M60-as gyorsforgalmit azonban nem folytatják - annak vége szakad, amint eléri az 58-as utat. Szakács Béla, a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. programmenedzsere elkészült tanulmányokat, s egy véglegesnek szánt nyomvonalat tudott felmutatni. Konkrétumokat nem, csak annyi mondott: nemsokára elkezdődik a kétszer egysávos, az 58-as utat, és - Kacsóta térségében - a 6-os utat összekötő tehermentesítő tervezése.

Elismerte, legkorábban 2010 végén állhatnak neki az építkezéseknek, s jó esetben legkorábban 2012-ben adhatják át e szakaszt. A júniusban időközi országgyűlési választások elé néző kertvárosiak megnyugtatására azonban közölte: az M6/M60-s sztráda megnyitása után sem zúdul a panelházas városrészre a forgalom, hiszen délről, egy 2 kilométer hosszú új úttal a pláza mögötti elkerülőre terelik az M60-asról érkezők jó részét.

A magyar-horvát határ és Bóly közötti sztrádaszakaszt csak valamikor 2013 után kezdik el építeni, így nem mostanában valósul meg Pécs és Eszék, illetve az Adria autópályás összeköttetése.

A Magyar Államvasutak viszont nem is képviseltette magát a fajsúlyos rendezvényen.

Lapunk mindössze egy bocsánatkérő levéllel találkozott, amelyben a vezetőség azt írja: 2010-re a Budapest és Pécs közötti, ma ismert menetidő érdemben nem változik, körülbelül 3 óra alatt lehet majd elérni a várost az EKF évében is. Legfeljebb az utazási komfortérzet javulhat, "ha sikerül" modernebb és kényelmesebb IC-kocsikat üzembe állítani - erre azonban mérget venni nem érdemes.

Képünkön: mérnök az autópálya nyomvonalán. Szép kilátásokkal csak a négy keréken Pécsre érkezők számolhatnak.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva