M6: mikorra lesz pécsi elkerülő?

2009. március 03. kedd 19:55

M6: mikorra lesz pécsi elkerülő?
A beomlott, négy közül leghosszabbnak számító alagútpárban is folyik a fejtés az M6-os sztráda Szekszárd és Pécs közötti szakaszán. Emellett a völgyhidak fém elemei és tartópillérei kerülhettek helyükre a téli mínuszokban - közölte a Pécsi Újság.hu-val Rakita András főmérnök, aki továbbra is biztos benne: tartani tudják a határidőt. Kevésbé lehetünk ilyen optimisták a másik szakasz esetében: ott valószínűbb a 2010-es nyári forgalomba helyezés.

A főmérnök elmondta, a téli böjt után a lehető leghamarabb, már márciusban nekiállnak a pályaszerkezettel kapcsolatos betonozási, aszfaltozási feladatoknak is, s a műtárgyak kinézete is rohamosan közelít majd a véglegeshez már a nyár folyamán.

"Jól állunk, amit a tavalyi tervünk teljesülése is mutat: november végére elértük az előzetesen december végére tervezett célokat, s most is határidőkön belül folyik az építkezés" - magyarázta Rakita.

A beomlott alagút kapcsán elmondta: annak egyik felén már ismét folyik a fejtés, a három másik esetében pedig egész télen haladtak a fúrással. Közölte, az omlás, és a technológia módosítása nem veszélyezteti a jövő márciusi átadást, az alagutak - melyekben majd mobilozásra alkalmas térerőt is biztosítanak - készen lesznek addigra. Télvíz idején Magyarország második leghosszabb, majdnem 900 méteres völgyhídján folyt még az előre legyártott elemek beépítése, a tartópillérek felállítása.

Rakita szerint október végére, november elejére olyan készültségi szintre hozzák a sztrádaszakaszt, amely után már csak a kiegészítő, minimális mennyiségű tavaszi feladatok elvégzése marad hátra. A teljes szakaszon kész lesz addigra az aszfaltszőnyeg, a le- és felhajtók nagy többségét kiépítik, s a hidak, alagutak is szinte átadható állapotba kerülnek.

Ha ez a szakasz meg is épül jövő év márciusára, a Dunaújváros és Szekszárd közötti 65 kilométeres rész aligha.

Jelenleg is folyamatban van ugyanis a nyomvonal régészeti feltárása. Mészáros József, a egyik kivitelező, a Porr AG képviselője is elismerte: nagyon feszített körülmények között tud csak elkészülni a szakasz 2010. március 31-ig, de forgalomba helyezni bizonyosan nem lehet még ekkor, az további 1-2 hónapot jelent majd.

A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat információink szerint még mintegy nyolc kilométeres szakaszon végez leletmentést, s e munkafolyamat késlekedése miatt a teljes projekt kivitelezése csúszni fog.

Mindazonáltal a szakasz kevésbé bonyolult építészetileg, mint a Szekszárd és Pécs közötti részé, így itt eleve gyorsabban lehet haladni. Azért nyolc autópálya-csomópont, négy pihenőhely, negyvenhat alul- és felüljáró, illetve hat vadátjáró itt is megépül. Az autópálya e szakaszán ötvenhét híd között hat völgyhidat is építenek.

Továbbra sem tudni ugyanakkor, hogy pontosan mikor lesz Pécsnek normális elkerülője, amely a sztráda miatt különös fontossággal bírna - az ugyanis nyilvánvaló, hogy egy, az 57-es útnál véget érő M60-as jelentős terheket jelentene a pécsieknek. Puch László, a közlekedési tárca államtitkára is csak annyit ígért: elkezdik ugyan a tervezést, de a 6-os főútra Szentdénesnél rácsatlakozó autóút szerinte 2012-re készülhet csak el.

Korb Zoltán - Fotó: Mecsek Konzorcium