Amerikából lopott ötletet Illa?

2010. szeptember 26. vasárnap 18:57

A második világháború Pécsről elhurcolt zsidó áldozatainak állított emlékművet (lásd első képünkön) júliusban a Varga Jenő vállalkozó és Korinek László egyetemi tanár, kriminológus által tavaly létrehozott civil szervezet, a Pécs Emlékezete Alapítvány. A szoboravatás tizenkétmillió forintos összköltségét adományokból fedezték. Egy neves pécsi művészettörténész szerint azonban a szobor koncepciója nem eredeti, az erősen emlékeztet egy amerikai képzőművész 2002-ben készített alkotására (második fotónk).


Aknai Tamás egyetemi tanár, a PTE művészeti karának oktatója egy nemrég megjelent írásában utal arra, hogy az 1944-ben városunkból elhurcolt zsidó deportáltak emlékére a vasútállomáson júliusban felállított emlékmű gyakorlatilag „másolata" egy amerikai képzőművész, Jonathan Borofsky 2002-ben, a Texas állambeli Fort Worth-ben emelt, „Férfi aktatáskával" című művének.



"Ki engedte, hogy Illa Gábor lemásolja a zsidó deportáltak emlékművéhez Jonathan Borofsky 2002-es texasi szobrát? Nem volt senki a bíráló bizottságban, aki tájékozott lett volna a mai szobrászat ügyeiről?" - teszi fel a kérdést írásában Aknai.

Az egyetemi tanár ugyanakkor munkatársunk kérdésére már óvatosabban fogalmazott.

Nyilatkozata szerint „aki járatos is egy kicsit a művészettörténetben, az tudja, hogy egy időben több helyen is megjelenhetnek ugyanazok a megoldások". Szerinte a bírálóbizottság tagjainak kellett volna körültekintőbben dönteniük, hogy ne következzen be ilyen "malőr". Hozzátette: a fiatal magyar képzőművész „nyilván vétlen ebben a dologban".

A bírálóbizottság tagjai voltak

Szabó György szobrászművész, a bizottság elnöke, Boros Géza művészettörténész, Gaál Tamás szobrászművész, ifj. Pál Mihály szobrászművész, Százados László művészettörténész, továbbá a Képző- és Iparművészeti Lektorátus részéről Kertész László igazgató és Prokai Gábor, a Művészeti Osztály osztályvezetője.

Az alapítvány egyébként 2009-ben pályázott és nyert kétmillió forintot az emlékmű felállításához a Képző- és Iparművészeti Lektorátustól. Az intézmény bírálóbizottságának tagjai elismert művészettörténészek és szobrászművészek voltak. 

Ők megállapították, hogy "jól sikerült az embercsoportot ábrázoló sztélé. Az embereket a vállak és fejek körvonala érzékelteti, ami művészileg egyedien megoldott. Az absztrahált ábrázolás megfelelő mértékű, a csoport karaktere felismerhető. A kiérlelt, mementóként ható sziluett egyértelmű asszociációkat kelt" - olvasható az alapítvány honlapján közzétett szakvéleményben.

Noha a két szobor teljesen eltérő értelmezési keretet ad, a megformálás módja azonban kísértetiesen hasonló... Ugyanakkor felmerül a kérdés: hogyan lehetséges az, hogy neves művészek és teoretikusok nincsenek eléggé "képben" a kortárs képzőművészetet illetően?


H. L. B. - Fotó: Kováts Judit