A város mégsem épít új kifutópályát

2008. október 08. szerda 21:01

A város mégsem épít új kifutópályát
A városvezetők eltökélt szándéka volt, hogy a Pécs-pogányi légikikötő kifutópályáját a fapados repülőgépek fogadhatóságának érdekében meghosszabbíttatják. Ezzel szemben mára eldőlt, hogy az önkormányzat nem tud, vagy nem akar költeni többet az airportra. Hosszabb pályát így csak magánbefektetőtől remélhetnek az innen és ide utazók.

Minderről dr. Tóth Bertalan alpolgármester minapi sajtónyilatkozata árulkodik. Kijelentése szerint a pogányi most is egy kész, nemzetközi légikikötő, így volna rá lehetőség, hogy a mainál jobban működjön. Az esetleges bővítésről, meglepetésre, azt mondta, arra városnak saját forrása biztosan nem lesz.

Miért is a nagy hátraarc?

Soó László elmondta, hogy a reptér fele-fele részben a város (közvetlenül a Pécs Holding) és a megye tulajdonában van. Ezért nem tartották járható útnak, hogy Pécs magára vállalja a bővítés teljes költségét, miközben a fejlesztés szükségessége sem megalapozott még. Utalt rá: az airport eladása is folyamatosan napirenden van, így az esetleges új tulajdonos maga dönthet a pályahosszabbításról is.

Mindennek ellent mond, hogy amikor az önkormányzat az Európai Fejlesztési Banknál (EIB) megnyitandó 39 millió eurós (tízmilliárd forint) hitelkeretről döntött tavaly, a reptérre az összeg harmadát gondolták fordítani a városatyák.

Időközben azonban kiderült egy s más.

A városnak szinte bizonyosan minden EKF-es kulcsprojektre többet kell fordítania, mint azt a megvalósíthatósági tanulmány előrevetítette, ráadásul a reptér meghosszabbítására sem biztosan lenne elegendő a hitelkeret harmada. A vezetők most azért is tehettek le a légikikötő önerős fejlesztéséről, mert a költségvetés egyéb meglepetések miatt is fenyegetve lehet Pécsett.

Juhász István, a gazdasági bizottság elnöke a Pécsi Újság.hu-nak azt mondta, nem önkormányzati feladatként kell megoldani a reptér bővítését és fejlesztését. Szerinte egy olyan befektető indíthatja el ezeket a beruházásokat, aki egy hosszú távú vagyonhasznosítási szerződés keretében üzemelteti a légikikötőt a jövőben. Hozzátette: gazdasági bizottsági elnökként elsődlegesen nem az eladásban gondolkodik, hanem a profitorientált működtetésben. Az EIB-hitelkeret sorsa kapcsán megjegyezte: nem biztos, hogy mindenképpen le kell hívni a teljes keretet, hiszen ez csak egy lehetőség.

Soó László, a költségvetési bizottság elnöke lapunknak azt mondta, hogy amennyiben - az előzetesen a reptér fejlesztésére elkülönített - 3,21 milliárd forintot lehívják, annak is meglesz a helye. Elsősorban a Sopianae-terv bővülhet több felújításra váró utcával és csomóponttal, illetve a világörökségi program folytatásaként a török kori emlékeket frissítenék fel.

Páva Zsolt, a Fidesz-KDNP városi frakcióvezetője szerint logikus lépés, hogy a városvezetés letesz a bővítésről. Ő úgy gondolja, hogy felesleges további milliárdokat ölni városi kasszából a légikikötőre, főként hogy a működtetés is évi százmilliós veszteségeket okoz. Nagy Csaba, a pénzügyi bizottság elnöke amondó: az EIB-keret reptérre szánt részét nem is szabadna lehívni, mert ezzel végképp eladósítja magát Pécs városa.


Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva