A járatkimaradásokról vall a Pannon Volán

2012. március 06. kedd 13:05

Nehéz napokon van túl Baranya megye legnagyobb autóbusz-társasága: a februári, szokatlanul zord télben nem volt ritka, hogy -20, -25 Celsius fokra süllyedt a hőmérséklet, az utakat is beborító vastag hótakaró az autóbuszvezetőket és a műszaki szakszolgálat munkatársait is kemény próba elé állította.

A megfelelő felkészülés, az autóbuszok műszaki felkészítése, a közútkezelő társasággal kötött külön megállapodás ellenére is bizony előfordult, hogy késve indultak vagy kimaradtak járatok, a járművekben nem volt fűtés, illetve, hogy a hóakadályok miatt nem minden településre tudtak eljutni az autóbuszok.

Micskey Tibor, a Pannon Volán ZRt. termelési igazgatója szerint munkanapokon 1900 járat közlekedik különböző célállomásokra, a fagyos időszakban is ugyanennyi készült útra. Tény, hogy a járatok mindössze 2,5 százaléka nem közlekedett menetrend szerint, mint ahogy az is, ez a rendkívül alacsony szám sem vigasztalja azokat az utasokat, akik hiába várták az autóbuszokat, s akiktől ezúton is elnézést kérnek.

A közlekedési problémákra Dörnyei Gábor főmérnök adta meg a választ: noha a télen használt üzemanyag „bírja" az alacsony hőmérsékletet, de -8-10 fok alatt már „zavarosodik", azaz a gázolajból kiválik a parafin, ami eltömítheti a motor szűrőberendezését, megnehezítve, vagy lehetetlenné téve az indítást. A kicsapódó parafin a busz fűtőkészülékénél is okozhat gondot, megakadályozva az utastér fűtését. A cég műszaki munkatársai három felszerelt autómentővel folyamatosan készen álltak, hogy segítsenek a buszok elindításában, áldozatkész munkájuknak is köszönhető, hogy nem történt még jelentősebb járatkimaradás, késés.

Mivel nálunk nagyon ritka a szélsőséges hideg, így ezekben a hónapokban az üzemanyag forgalmazó társaság általános téli gázolaját használja a Pannon Volán (is), az úgynevezett mélydermedéspontú gázolajat csak akkor, ha ezt a nagy hideg indokolttá teszi. Miután a hőmérő higanyszála több helyen -20 fok alá süllyedt, Siklós környékén -29 fokot is mértek, a társaság azonnal mélydermedéspontú gázolajat vásárolt, hogy az autóbuszok elindulásában ez ne okozhasson gondot. Az ezt követő fagyos napokban indulási probléma csak elvétve fordult elő.