2026-ban már állhat a Duna-híd Mohácsnál, hamarosan indul a közbeszerzési eljárás

2023. február 26. vasárnap 14:24

2026-ban már állhat a Duna-híd Mohácsnál, hamarosan indul a közbeszerzési eljárás

Ha minden a terv szerint halad, 2026-ra már át is adják a kétszer két sávos, 750 méter hosszúságú átkelőt, írta a Világgazdaság.

 

„Marad a keleti országrész felzárkóztatásának terve is. Ideje, hogy végre gazdaságilag és az életszínvonal tekintetében is egyesítsük Hunniát és Pannóniát. Ezért hidakat építünk a Dunán, a paksit mindjárt befejezzük, a mohácsit hamarosan megkezdjük" - egyebek mellett erről is beszélt Orbán Viktor a szombati miniszterelnöki évértékelőjén.

 

A kormányfői megszólalás azért fontos, mert ezzel végérvényesen eldőlt, hogy a több évtizede napirenden lévő új Duna-híd Mohácsnál megépül. Már csak az a kérdés, hogy mikor és milyen forrásból. De már erre is körvonalazódnak a válaszok.

 

Milyen lesz az új Duna-híd Mohácsnál?

 

A Magyar Építők még tavaly decemberben számolt be arról, hogy Mohács két (Mohács és Újmohács), a Duna által elvágott részét összekötő híd megépítése újabb lépcsőfokhoz érkezett, miután elkészültek és jóváhagyást is kaptak a kiviteli tervek. Ezáltal a megvalósítás soha nem látott közelségbe került.

A Duna felett átívelő híd és a hozzá csatlakozó M6-os autópálya, valamint az 51. számú főút közötti úthálózat terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából készítette.

A Speciálterv honlapjáról az derül ki, hogy egy

- 750 méter hosszúságú,
- 18 ezer négyzetméter felületű,
- kétszer kétsávos,
- hármas tagolású és acélszerkezetű híd készül.

A klasszikus kosárfüles kialakítású átkelő támaszkiosztása 270 + 250 + 230 méter. Ezzel sikerült elérni, hogy a támaszok nem kerületek fokozottan védett területre. A szerkezeti magasság 2,75 méter, az ívtartó magassága a pályaszint felett pedig 37,62 méter. Helyet kapott egy egyoldali, kétirányú kerékpárút a híd déli oldalán, ami a helyi hivatásforgalmi kerékpározás, illetve a térség EuroVelo kerékpárút-hálózat részévé válik.

A tervekről látványvideó is készült:



Érdemes hangsúlyozni, hogy nem csupán a hídról van szó, hanem az ezzel összefüggő úthálózatról is.

Első ütemben az útpálya alföldi oldali szakaszán az újmohácsi csomópontig kétszer egy sávos, másodrendű főút épül ki, az M6-os autópálya csomópontjáig pedig a tervezett útpálya kétszer két forgalmi sávos lenne. Az új nyomvonal az 57. számú főút része lesz, az érintett szakasz az 51. számú főúttól az M6-os autópályáig húzódik. Érinteni fogja Csátalja, Sárhát, Mohács, Újmohács városrészét, valamint Mohács, Lánycsók és Bácsfapuszta területeit. A tervezők hangsúlyozták: a kialakított nyomvonal az érzékeny területek figyelembevételével, azok elkerülésével készült. Ezenfelül szó van még egy kikötőfejlesztésről is. Ha mindez valóban létrejön, megnyílhat az út, hogy Mohács meghatározó logisztikai bázissá váljon.

Mikor épülhet meg az új Duna-híd Mohácsnál?

A Mohács Városi TV-ben Pávkovics Gábor egy hónapja értékelte a Duna-híd kérdését. Azt mondta, hogy a kiviteli tervek jóváhagyása azért volt kiemelt fejlemény, mert ezzel már meg lehet indítani a közbeszerzési eljárást, ami a következő lépcső.

Szerinte ez 2023 első negyedévében megtörténik, a tender lefolytatása befejeződik az idén, és 2024-ben meg tud indulni az építkezés. Ha ezt tartani tudják, a mohácsi csata 2026-os emlékévére már állhat a híd.

Felidézte, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter a közelmúltban Mohácson járt, s ezen a találkozón biztosította a polgármestert, hogy elkötelezett és eltökélt a mohácsi új Duna-híd megépítése mellett, mert ennek meghatározó szerepe van a hazai logisztikai rendszerben.

Az egyetlen ilyen szinten előkészített projektnek nevezte, amelyhez ezért először fognak forrást biztosítani. Az elképzelések szerint a finanszírozás az uniós helyreállítási alap terhére jönne létre.

A beruházás értékét nagyon nehéz előre megbecsülni, lapunk úgy tudja, hogy könnyen százmilliárdos összeg is lehet.

 

 

 

 

Forrás: Világgazdaság