Át- és összeszervezik az adó- és vámhivatalt
2010. december 29. szerda 16:55
Az APEH már október 1. óta háromszintes rendszerben működik; a vámigazgatásban januártól jelentősen változnak a hatáskörök és illetékességek. Burillák Attila, az APEH szóvivője elmondta: az új szervezet költségvetése 3,5 milliárd forinttal haladja meg az elődszervezetek idei együttes büdzséjét, de ez a hatékonyság emelkedésében megtérül majd.
Sipos Jenő, a VP szóvivője emlékeztetett: a vámhatóság az elmúlt időszakban több száz milliós és milliárdos nagyságrendű adócsalást derített fel; az, hogy egy szervezetben működnek majd, felgyorsíthatja a nyomozást, és a kármegtérülés is nagyobb lehet. Az integráció a végrehajtás terén a legelőrehaladottabb; az adó- és vámos ügyfélszolgálatok két-három éven belül válnak teljesen integrálttá - ismertette Varga Árpád, az APEH elnökhelyettese.
Sipos Jenő a vámterületet illető változásokról elmondta: a központi szervek közül a mai VPOP vámigazgatósága és jövedéki igazgatósága főosztályainak feladatait a központi hivatal illetékes főosztályai veszik át. A közép- és alsófokú szervek között lesznek vám-, adóztatási és bűnügyi feladatokat ellátó szervek. A NAV középfokú szervei a regionális vám- és pénzügyőr főigazgatóságok, amelyek átveszik a korábbi regionális parancsnokságok csaknem valamennyi feladatát.
A Központi Repülőtéri Parancsnokság feladatait a Repülőtéri Főigazgatóság veszi át. A Vám- és Pénzügyőrség Vegyvizsgáló Intézete feladatai a NAV Szakértői Intézethez kerülnek, amelynek jogkörei kibővülnek az igazságügyi szakértői intézeti tevékenységgel. Az alsófokú szervek megyei igazgatóságokként folytatják tovább munkájukat, fő szabályként egy megyében egy-egy alsófokú szerv működik majd.
A határvámhivatalok határkirendeltségekként élnek tovább a megyei igazgatóságok alárendeltségében. A regionális ellenőrzési központok megszűnnek, tevékenységük alsófokú szintre, a megyei igazgatóságokhoz kerül. A jövedéki szakterületet illetően az elsőfokú hatósági jogkörök gyakorlásának rendszere alakul át alapvetően a NAV létrejöttével.
Január 1-jétől megszűnnek a regionális ellenőrzési központok, illetve a korábban Budapesten működő speciálisan csak jövedékes feladatokat ellátó vám- és pénzügyőri hivatalok, így a Pesti Jövedéki Adójegy és Zárjegy Hivatal és a 18. számú Vám- és Pénzügyőri Hivatal. Az 1. számú Repülőtéri Igazgatóság nem lát el jövedéki feladatokat, míg a 2. számú Repülőtéri Igazgatóság kizárólag jövedéki ellenőrzéssel és hatósági felügyelettel foglalkozik majd.
Budapesten, illetve Pest megyében négy fővárosi, illetve megyei igazgatóság alakul, illetékességi területük az állami adóhatóság fővárosi és Pest megyei szerveinek illetékességi területéhez igazodik. A regionális parancsnokság utódaként megalakuló főigazgatóság alárendeltségében egy új vámszerv, a kiemelt ügyek és adózók vám- és pénzügyőri igazgatósága (Kavig) jön létre, ez gyakorolja majd a regionális kiemelt adózók tekintetében az elsőfokú jövedéki hatósági jogköröket, a jövedéki ellenőrzés és a hatósági felügyelet kivételével.
A Kavig 2011. január 1-jétől átveszi a 17. számú Vám- és Pénzügyőri Hivatal országos hatáskörrel ellátott engedélyezési feladatait. A Kavig vámeljárásokat nem végez (a villamos energia, a biztonsági papír, a nemesfém és drágakő, valamint a Budapesten és Pest megyében működő diplomáciai testületek kivételével).
MTI/mno
Facebook box
Megosztás
Mások most ezeket a cikkeket olvassák
- Vizesárokba zuhant egy személyautó...
- Fotelból szállt fel a füst a Füst ucában
- Újabb baranyai drogdílert kaptak el a...
- Igen hűvös éj után napsütéses napunk...
- Sikerrel járt a keresés, épségben...
- Idén is a baranyai tűzoltó,...
- Drogot találtak a rendőrök egy...
- Mától a háztartási cikkekre is...
- Élőláncot alkotva keresnek egy...
- A kisfia buktatott le egy baranyai...