Szűkül a rali-vb - Grönholm is kiszáll

2007. december 05. szerda 15:11

Az idei 16 helyett jövőre csupán 15 futamból áll majd a rali-világbajnoki sorozat, amelyben először rendeznek majd versenyt Jordániában. Marcus Grönholm, a sportág egyik klasszisa jövőre már nem áll rajthoz.

Sebastien Loeb negyedszer lett a rali-vb aranyérmese, de a nagy csatában kiharcolt idei sikerre a legbüszkébb. Marcus Grönholm a vereség után csalódott, s már a nyugdíjas évek gondolatával barátkozik. A szezonzáró Wales Ralin eldőlt a ralivilág két gigászának egész éven át tartó küzdelme: a Citroen kiválósága, Sebastien Loeb zsinórban negyedszer is elhódította a bajnoki címet, míg a Ford klasszisa, Marcus Grönholm a vereség keserű ízével a szájában kénytelen visszavonulni.

Ilyenforma végkimenetelre a nyáron valószínűleg csak kevesen mertek gondolni: Grönholm augusztusban még 13 ponttal vezetett Loeb előtt, ám a francia elképesztő hajrával ledolgozta hátrányát, s az utolsó fordulónak már listavezetőként vághatott neki. A helycserét az tette lehetővé, hogy a finn Írországból egy bukás miatt üres kézzel volt kénytelen távozni.

Loeb a szezonzáró Wales Ralin 6 pontos előnnyel indult, így már egy 5. helyezés is elég lett volna neki a titulus megszerzéséhez. A francia a helyzetnek megfelelően biztonsági autózást mutatott be: noha karrierje eddigi 36 sikeréből a Wales Rali aranyérme hiányzik, nem kockáztatott és a viadal harmadik helyezettjeként ünnepelhette a vb-címet.

A Citroen fenoménja az újabb bajnoki arannyal egy zártkörű elitklub tagja lett: zsinórban négyszer rajta kívül csak az 1996 és 1999 között domináló Tommi Mäkinen tudott világbajnokságot nyerni. A francia elégedett és saját bevallása szerint az idei győzelmet tartja a legértékesebbnek.

A 2000-ben és 2002-ben világbajnok Grönholm az írországi baklövés után minimális esélyekkel vágott neki a zárófordulónak. Az év végi visszavonulását már hetekkel ezelőtt bejelentő finn veterán honfitársa, az F1-es vb-címet az esélytelenek nyugalmával megszerző Kimi Räikkönen példájából próbált erőt meríteni a lehetetlen küldetéshez, de erőfeszítéseit nem koronázta siker.

„Természetesen csalódott vagyok, mert csodálatos lett volna megnyerni a bajnokságot. Azonban már a verseny kezdete előtt nyilvánvaló volt, hogy az Írországban történtek után rendkívül nehéz feladat vár ránk. Abba viszont jó belegondolni, hogy mostantól nem kell ködben, esőben és sárban versenyeznem!" - próbálta viccesre venni a figurát a karrierje 150 ralijából 30-at megnyerő északi sofőr.

Noha Grönholm a visszavonulás bejelentése óta többször is megerősítette, hogy tartja magát szándékához, Walesben elterjedt, hogy a finnt jövőre mégis viszontláthatja a nagyközönség. Míg a távozásával megüresedett állást valószínűleg a Stobart csapatnál kitűnően teljesítő Jari-Matti Latvalával tölti be a Ford, addig a teóriák szerint Grönholm egy jövőre debütáló Ford-érdekeltségű csapatnál kamatoztatja majd tudását. Észak-európai sajtóértesülések szerint a 39 esztendős pilóta hat murvás futamon indul majd az új gárda színeiben.

Jövőre csak 15 futamon

A nemzetközi szövetség (FIA) által nyilvánosságra hozott 2008-as versenynaptár szerint a Jordán-rali a vb ötödik viadala lesz április 24 és 27. között.

A helyiek erőfeszítései ellenére ugyanakkor az idei évhez hasonlóan biztosan nem lesz futam Ausztráliában, ahol 2006-ban volt utoljára verseny, s így legkorábban csak 2009-ben lehet legközelebb. Az 2007-es sorozattal ellentétben jövőre a mezőny nem látogat el Portugáliába, Írországba és Norvégiába. A Török-rali ezzel szemben visszakapta idén elvesztett helyét a sorozatban.


Sz. Zs. (ford.hu, citroen.hu, automenedzser.hu)