Palik László: "A frász van rajtunk"

2007. december 29. szombat 20:29

Jövő szombaton, január 5-én Lisszabonból rajtol a 30. Dakar-rali mezőnye. A világ legnehezebb sivatagi versenyének most is több magyar résztvevője lesz: két motoros, négy autós és négy kamionos egység vág neki a több, mint két hetes viadalnak. A Dakar-rali történetének legsikeresebb magyar pilótája, Palik László a megszokottnál is nehezebb napokra számít Afrikában.

- Mi változott a csapat körül?
- Vadonatúj versenyautóval indulunk. A régi autónkat 1999-ben kezdték építeni, így mára elöregedett. Életem legszebb emlékei fűződnek hozzá, de a 2007-es Dakaron be kellett látnunk, hogy már nem versenyképes a legújabb technikai megoldásokat felvonultató autókkal szemben. Az új autót 2007-ben építették Dél-Afrikában a Nissan motorsport műhelyében. Tehát vadonatúj autóval vágunk a versenynek, ami egyrészt zseniális érzés, másrészt a frász van rajtunk, hiszen fogalmunk sincs a járműről. Ezenkívül az MAN-tól van egy vadonatúj, hatkerék-meghajtású szervízkamionunk. A csapat legöregebb tagja, egy MAN versenykamion is tavalyi, tehát még csak egy Dakart ment. A felszerelés új, a csapat tagjai viszont hála istennek nagyon régiek, ugyanis az elmúlt években nem történt változás, tehát ugyanaz az összeszokott közösség vág neki ennek a versenynek, mint tavaly.

- Volt idejük tesztelni az elmúlt hetekben?
- Nem. Ez az autó körülbelül egy hónapja érkezett meg Magyarországra, azóta olyan idő van, mint most. Egyszer megpróbáltunk futóművet állítani, de irreálisak voltak a körülmények, mert minden tiszta sár volt. Úgy döntöttünk, hogy nem gyilkoljuk az autót. A beállítás és az összeszokás így a versenyre marad.

- A most induló verseny hosszabb lesz, mint a 2007-es. Mennyire lesz nehéz a jubileumi Dakar-rali?
- A szervezők a 30. Dakar-rali tiszteletére kitettek magukért. Amikor november 21-én közzétették a pályaleírást, akkor halkan csak annyit mondtam: "Térdre, imára!". Én ilyen nehéz versenyt kívülről még nem láttam, nyolc nap Mauritániában elképesztő.

- A legjobb magyar autós helyezést elérve voltak már 18.-ok is, legutóbb a 27. helyen végeztek. Kitűztek-e valamilyen eredményt a teljesen új autóval?
- Nincs tapasztalatunk az autóban. Egyébként sem szoktam előre ötleteket kovácsolni, hogy hova szeretnénk jutni, mert egy háromhetes verseny esetében ez még a kisfiam világa, azaz a mese birodalma. Talmácsi Gabi teljesítményét tudom idézni az utolsó futamáról. Őt egy pillanatig nem érdekelte a világbajnokság, vagy a futam végeredménye, mindig egy dologra koncentrált: a következő kanyar tökéletes teljesítésére. Abban a háromnegyed órában az összes kanyart tökéletesen teljesítette és a végén világbajnok lett. Szerintem ez példaértékű mindannyiunk számára. Megpróbálunk úgy dolgozni a verseny három hete alatt, hogy a lehető leghatékonyabbak legyünk. Aztán hogy ez mire lesz, az reményeim szerint január 20-án Dakarban, a Rózsaszín tó partján kiderülhet.

Inforádió