Zökkenőmentes az átállás, Pécs nem bukik a mobilfizetéses parkoláson

2014. július 11. péntek 10:27

Zökkenőmentes az átállás, Pécs nem bukik a mobilfizetéses parkoláson

Július elsejétől változott a mobilparkolás rendszere. A korábbi számot ideje elfelejteni, hiszen itt az új előhívó: a 763. A rendszer egységessé vált, a régi, sokszereplős piacon a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. váltotta fel a korábbi társaságokat. Az átállás menetéről, az esetleges fennakadásokról kérdeztük a BIOKOM pr-menedzserét, Lóczi Szidóniát.

- Szerencsére szinte zökkenőmentes volt - tudtuk meg tőle. - Ugyan első reggel pár hívás érkezett hozzánk, de ezek száma nem volt jelentős, és főként csak tájékozódó információkat kértek tőlünk. Összesen csak egy panaszos jelentkezett, de ott is az egyik korábbi szolgáltató mobilapplikációjával volt probléma.

- Jelent-e ez a változás többletköltséget a parkolásban?

- A parkolási díjak kb. 90 százalékát hagyományos módon, készpénzben és helyben rendezik az igénybevevők. A pénzbedobásos helymegváltás költségei nem változnak. Azonban azoknak az autósoknak, akik telefonos mobilfizetési szolgáltatók partnerei, érdemes tájékozódniuk saját szolgáltatójuknál, hogy történt-e változás a kényelmi díj összegében, illetve, hogy módosult-e az sms díja.

- Az új rendszer miként érinti a város és a BIOKOM ebből eredő árbevételét?

- Eddig 5-8 % közvetítői jutalékot számítottak fel a korábbi mobilparkolási szolgáltatók, mostantól ez 10 százalékra emelkedik. Ez tehát csak minimális költségnövekedést jelent, hiszen a mobilos parkolás aránya nem haladja meg az összforgalom tíz százalékát. Így tehát a többletköltség is csak a 10 százalékos szektorban jelentkezik, és ott is az érintett összeg két százaléka.

A másik lehetséges mobilparkolás mód, tesszük hozzá, a feltöltött egyenleges rendszer használata. Itt az előre megvásárolt keretet használja fel az autós.

Mostantól az egyenleges rendszer kizárólagos üzemeltetője a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Csak ez a cég - valamint az velük érvényes szerződésben lévő korábbi szolgáltatók - jogosultak az üzletágban működni. Az új szereplő belépésével és a szolgáltatási struktúra átrendeződésével egyidőben a költségek is változtak.

A mobilparkoláskor három részköltségből áll, amit az autós fizet.

Egyrészt a területfoglalás (parkolás) tényleges díja, ami nem változott. Másrészt az igénybevételhez kapcsolódó sms-djak, - amiről célszerű tájékozódni a három nagy mobiltelefon-társaságnál. A harmadik elem az úgynevezett „kényelmi szolgáltatás" ára. Ez utóbbi a múlt hónapban 70 és 75 forint között volt, szolgáltatótól függően. Nos, ez a díj-komponens bizony csak a T-com esetében nem változott, itt továbbra is 75 Ft alkalmanként. A Telenor 99 forintra, a Vodafon 115 forintra növelte a kényelmi szolgáltatási díjat.

Egyébként a mostani piaci változásnak vannak pozitívumai is.

A feltöltött egyenleget korábban is biztosító - és Pécsett kedvelt - Evpoay-egyenleg a jövőben bárhol az országban használható lesz. Várhatóan a pécsi autósok látókörében is megjelenik a régebben is működő MPark és a Barion is. Mindhárom cég érvényes alvállakozói szerződést kötött a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-vel, számukra tehát nincs akadálya a működésnek.

A piac korábbi szereplői közül azonban a többiek - jelen állás szerint - (még) nem folytathatják tovább ez irányú tevékenységüket.

K. E. - Fotó - Kálmándy Ferenc