Vasútállomás: szorít az idő

2008. augusztus 03. vasárnap 21:45

Vasútállomás: szorít az idő
Hónapokkal ezelőtt megszületett az elhatározás: teljes korszerűsítést végeznek a pécsi vasútállomás főépületén. A MÁV azonban még nem találja a több mint egymilliárdos tervezési és kivitelezési költségek forrását. Mindez azért ad okot aggodalomra, mert egy hasonló kaliberű létesítmény renoválása optimista forgatókönyv szerint is egy-másfél évbe telik. Tegyük hozzá: kész tervekkel. Esetünkben azonban még ezek sincsenek meg.

Mint arról márciusban beszámoltunk, a Pfaff Ferenc tervei alapján 1898 és 1900 között épített pályaudvart, s a Zsolnay-alkotásokkal díszített fogadóépületét a MÁV saját forrásból tatarozná ki.

Mi lesz az utasokkal?

Vörös Tibor, a MÁV főépítésze korábban már beszélt lapunknak a munkákról. Mint mondta, a rekonstrukció során teljesen megújul az épület: a külső építészeti értékeket megújítják, belül pedig modernizálják a létesítményt.
„A cél, hogy eredeti pompájában jelenhessen meg az épület, az utasok által használt területeket pedig egybenyitjuk - eltűnnek a belső ajtók, az árudák, megjelennek a mai kor igényeinek megfelelő technikai berendezések".
Teljesen ki kell majd üríteni az állomásépületet. Ez kellemetlenségeket okozhat az utasoknak is, mivel a jegyeket konténerekből árulják majd. A felújítás szépséghibája, hogy a pályaudvar legszörnyűbb része, a nyugati, kocka alakú toldalék a Resti Zrt. tulajdonában van, így azzal a MÁV nem csinálhat semmit.

Korábban kötvénykibocsátásból remélt bevételekkel teremtették volna elő a szükséges egy-másfél milliárdot, ám ezt a tervet elvetették. Második körben magántőke bevonásával, úgynevezett PPP-konstrukcióval kapcsolatban indult el a gondolkodás - újabban viszont áll az ügy.

Ezt erősítette meg lapunknak Imre Lászlóné, a MÁV területi szóvivője is, aki úgy fogalmazott: csúszik a források előteremtése. A részleteket illetően pedig nem tudta megmondani, mikor állhat rendelkezésre a pénz, azt azonban megtudtuk: a terveket hamarosan megrendelik

- Ezek beszerzése legalább kilencven napba kerül. De a kivitelezés előtt - mivel műemléki védettség alatt áll a létesítmény - még ezt követően is több hónap telhet el a különböző hatóságok miatt.

Hasonló nagyságú pályaudvarokat a MÁV korábban 2-3 éven keresztül ütemesen újított fel, s teljes kiürítéssel is legalább egy-másfél év kell a renováláshoz. Mindezek tudatában pedig igazi csoda lenne, ha 2010 elejére át tudnák adni a város megújult "kapuját".

Sokkal valószínűbb, hogy csak a jeles év tavaszára-nyarára végezhetnek a munkákkal, amikorra már a kulturális főváros program részeként az Indóház tér is - négyszázmillió forintból - új arcot kap. Gyanítható, hogy a két fejlesztés több hónapig egy időben is zajlik majd, ami bonyolult munkaszervezési feladatokat, kiváló együttműködést kíván a projektek gazdáitól.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva