Kicsinosítják a pécsi vasútállomást

2008. március 11. kedd 23:25

Kicsinosítják a pécsi vasútállomást
Pécs a turisták számára ma még sötét oldalát mutatja: mind az első benyomás, mind a búcsúzás szörnyű ugyanis annak, aki vonattal érkezik a városba. A vasútállomás és a hozzá kapcsolódó tér megújítását az illetékesek szerint immáron semmi sem akadályozhatja meg.

Mint nemrégiben beszámoltunk róla, Pécs két újabb műemlékkel gyarapodott, amikor a vasútigazgatóság épülete és a központi vasútállomás védettséget kapott. A kiemelés azért is érdekes, mert utóbbinak több mint egymilliárd forint értékű teljes felújítása valósulhat meg 2010-ig. Rá is fér az épületre mindez, hiszen a városba érkezés és a búcsúzás élményét finoman szólva sem méltóképpen keretezik az itt uralkodó jelenlegi körülmények.

A Pfaff Ferenc tervei alapján 1898 és 1900 között épített pályaudvart, s Zsolnay-alkotásokkal díszített fogadóépületét a MÁV saját forrásból tatarozná ki, s a tervek szerint legkorábban ősszel hozzá is foghatnak a munkálatokhoz.

Az Indóház tér is átalakul

„A Európa Kulturális Fővárosa program „Indóház tér és környéke rendezése" című projektje a vasútállomás északi oldalán lévő teret, a buszpályaudvart, illetve az ezen területtől keletre található zöldterületeket érinti, egészen az egykori Domus áruházig" - mondta el lapunknak Merza Péter fejlesztési igazgató. A tervezők fantáziája szárnyalhat, ennek alig szab határt a központ. A mostani autóbusz pályaudvaron parkoló járművek száma mindenesetre bizonyosan csökkenni fog, a terület teljesen akadálymentes, kényelmesebben bejárható lesz. Emellett a Vasút utca és a Kálvin utcák közötti ék alakú tömb is átalakul, valamint a Domus-parkoló felszínrendezése, és a kapcsolódó park zöld felületek rehabilitációja is megvalósul a várhatóan 2009 tavaszán kezdődő munkálatok során. Az ötvenezer négyzetméteres felület megújítására legalább 400 millió forint jut majd.

„Bár a pénz fedezetét még tisztázni kell, a MÁV bizonyosan megvalósítja a több mint egymilliárd forintos felújítást. A munkák előtt még kiviteli terveket készíttetünk el, engedélyeztetjük ezeket a szakhatóságokkal és közbeszerzést írunk ki a beruházásra" - mondja Vörös Tibor, a MÁV főépítésze.

A szakember a részleteket illetően elmondta, hogy a rekonstrukció során teljesen megújul az épület: a külső építészeti értékeket megújítják, belül pedig modernizálják. „A cél, hogy eredeti pompájában jelenhessen meg az épület, az utasok által használt területeket pedig egybenyitjuk - eltűnnek a belső ajtók, az árudák, megjelennek a mai kor igényeinek megfelelő technikai berendezések".

Mivel az ilyen felújításokat általában részletekben - akár három éven át is - végzik, s Pécsett erre csak egy év jut, valószínűleg teljesen ki kell majd üríteni az állomásépületet. Ez persze egy darabig kellemetlenségeket okozhat majd az utasoknak is - de talán megéri az átmeneti bosszúság.

A főépítész szerint a munkálatok ideje alatt jobb híján konténerekben végzik majd a jegyárusítást.

Van ugyanakkor egy apró, de közel sem jelentéktelen szépséghibája a nagy felújításnak. Pályaudvarunk talán legszörnyűbb részét a munkálatok valószínűleg nem érintik ugyanis. Vörös Tibortól megtudtuk, hogy az építészetileg értéktelen, s kifogásolható nyugati, kocka alakú toldalék a Resti Zrt. tulajdonában van, így azzal a MÁV nem operálhat.

„Szívem szerint elbontatnám azt a borzalmat, de mivel nem a miénk, így a tervezési programban ezt figyelembe sem vehettük."

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva