Van is meg nincs is pécsi városmarketing, a sok szaki között pedig elvész a stratégia

2012. június 28. csütörtök 17:18

Van is meg nincs is pécsi városmarketing, a sok szaki között pedig elvész a stratégia

Június végén jár le az a féléves szerződés a pécsi önkormányzat és a Green Go Communications Kft. között, amely Pécs városmarketing stratégiájának kidolgozására köttetett a felek között. A helyi illetőségű cég - közbeszerzés keretében - hat hónapra nettó 3,6 millió forintért vállalta, hogy elkészíti a dokumentumot. A stratégia megvalósításával még nem lenne baj, ám a városban több olyan társaság is tevékenykedik, amelynek feladatai között a marketinggel kapcsolatos teendők is kiemelt hangsúlyt kapnak.

A városvezetés óhajának megfelelően nemrég alakult meg a baranyai megyeszékhelyen a Pécsi Fesztiválszervező Nonprofit Kft., amelynek az erősen lecsökkentett Pécsi Kulturális Központ programkoordináló és -szervező tevékenységét, valamint a rendezvények megvalósításához elengedhetetlen marketingfeladatokat kell átvállalnia. A félmillió forint törzstőkével létrehozott, ám működéséhez 12,5 millió forintot kapó cég a városháza reményei szerint hatékonyan és gazdaságosan végzi majd munkáját.

A városban azonban már eddig is tevékenykedtek olyan társaságok, amelyek fő profilja szorosan kapcsolódik a (város)marketinghez. Az idén mintegy 28 millió forintból gazdálkodó TÉDÉEM - és a vele szoros együttműködést kialakító Pécs Turizmus Közhasznú Egyesület - kiemelt feladatai közé tartozik egyebek mellett a helyi turizmusmarketing, míg a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Zrt. szintén ellát a városmarketinggel összefüggő feladatokat.

Nem feledkezhetünk meg a kulturális negyedért felelős Zsolnay Örökségkezelő Nkft.-ről sem, itt külön divízió foglalkozik a területtel - igaz, a társaság fókuszában elsősorban a negyed, a Kodály Központ, a világörökségi helyszínek és a Művészetek Háza menedzselése áll.

Márta István ügyvezető a Pécsi Újságnak ugyanakkor azt mondta, hogy természetesen felvették már a kapcsolatot az újonnan alapított fesztiválszervező társasággal. A közeljövőben több egyeztetést is tartanak majd egy közös, a várost érintő marketingstratégia kidolgozására vonatkozóan. Így azonban felmerül a kérdés, hogy akkor mi szükség van (volt) egy olyan közbeszerzés kiírására, amely csupán fél évre vonatkozik és amely „kihagyja" a koncepció kidolgozásából a leginkább érintetteket.

Szakemberek is látják a meglévő párhuzamosságok okozta problémákat, hiszen az integrált városfejlesztési stratégia kapcsán az egyetem földrajzi intézete által megfogalmazott kritika megjegyzi, hogy „a városmarketing gazdátlannak tekinthető, viszont egyáltalán nem szabad periferikusan kezelni. A Magyarországon először városmarketing-stratégiát felmutató város (ez Pécs volt az 1990-es évek közepén) kötelezze el magát, hogy önálló felelősséggel bíró, közvetlenül a polgármester felügyeletével működő szervezetet hoz létre, amely Pécs marketingfeladatait szakszerűen ellátja".

Nyilvánvaló azonban, hogy ennek a szervezetnek a létrehozására egyelőre vajmi kevés az esély...

H. L. B. - Fotó: Dittrich Éva