Teljesen leállíthatják a Pécs-Budapest vonatforgalmat is

2010. július 15. csütörtök 18:59

Teljesen leállíthatják a Pécs-Budapest vonatforgalmat is
Vesztegelni egy nem légkondicionált vagonban – az utasok rémálma. A rossz hír: Magyarországon csak az Intercityk klimatizáltak. Ha a sín hőmérséklete eléri a 45 fokot, nincs mit tenni, lassítani kell a vonatokon. Sok vizet vigyen magával, aki útra kel!

Bár már napok óta szenvedünk a pokoli hőségtől, kedden mégsem emiatt késtek fél órát a Budapest–Pécs vonalon közlekedő szerelvények, hanem az elmúlt időszak esőzéseinek következményeként – tájékoztatott Imre Lászlóné, a MÁV területi kommunikációs vezetője. Meghibásodott ugyanis egy korábban beázott biztosító berendezés.

Nem zárható ki, hogy az elkövetkező napokban újabb késésekre kell számítani, ez azonban már a tartós meleg számlájára lesz írható.

A sínek hőmérsékletét egy mágneses eszközzel mérik (képünkön), amit az úgynevezett sínkamra árnyékos oldalára helyeznek fel tíz percre. Ahhoz, hogy a vasúti pálya hőmérséklete elérje a kritikus 45 fokot, az is elég, ha a levegő mindössze 30 fokos. Ezt pedig a mai hőmérséklet is jócskán meghaladta – és vasárnapig nem is lesz másként.

– 45 fok felett a sínek tágulni kezdenek, deformálódnak, hullámosodnak – magyarázta munkatársunknak Murai Lajos pályamester. Ilyenkor vonalbejárást tartanak, és ha szükséges, sebességkorlátozást rendelnek el. Végső esetben teljesen leállítják a forgalmat, hogy ne történhessen olyan baleset, mint például 2008 augusztusában. Akkor Kurd közelében siklott ki egy vonat, száz utassal.

A sínek hűtésére nincs módszer, lehetőség. A forró fém hideg víz hatására egyszerűen megrepedne. Pályakarbantartási munkákat is kizárólag éjszaka tudnak végezni – mondta el Murai pályamester. Hozzátette: nem emlékszik olyan évre, amikor ne kellett volna a forróság miatt csökkenteni a vonatok sebességét.

S. B.