Talán egy év múlva lesznek csak új buszaink, de a Tüke révén havi 200 milliót spórol a város

2012. április 01. vasárnap 19:50

Talán egy év múlva lesznek csak új buszaink, de a Tüke révén havi 200 milliót spórol a város

Ugyan a közszolgáltatást április elsejétől a Tüke Busz Zrt. végzi, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. sem szűnik meg, a buszokat ugyanis tőlük bérli majd az új társaság, évi nettó ötvenkét millió forintért. Csizi Péter alpolgármester úgy nyilatkozott lapunknak, jövőre bővülhet a járműpark, ám előbb az anyagi biztonságot kell megteremteni. 

A testület ellenzéki tagjai (főként a szocialisták) korábban többször is aggodalmukat fejezték ki a pécsi tömegközlekedés jövőjét illetően - mondván a Tükének se buszparkja, se ingatlana -, rövid időn belül azonban mindkettővel rendelkezik majd a cég.

A képviselő-testület döntése értelmében ugyan a buszok a PK Zrt. tulajdonában maradnak - és így értelemszerűen a cég tovább működik -, a járműveket a Tüke Busz Zrt. bérli, a 160 darab busztért évi nettó ötvenkét millió forintot fizetnek. Mivel a város a PK-ban is többségi tulajdonos, gyakorlatilag egyik zsebükből teszik a másikba a pénzt.

- Hatalmas megtakarítást érünk el, hiszen korábban havonta másfél millió forintot kellett fizetni egyetlen darab busz után - fogalmazott Csizi Péter alpolgármester.

Kiszámolható tehát, hogy az új konstrukcióban havonta körülbelül 200 milliót spórol a város, hiszen korábban 240 millió forint volt a bérleti díj a buszokra. Szintén bérlőként használja majd a Tüke a jegy- és bérletpénztárak épületét, akárcsak a Nyugati ipari úton lévő irodaházat, amely a Tettye Forrásház Zrt. tulajdonában van.

Jó hír, hogy a PK Zrt.-nél dolgozó négyszázhetven embert egytől-egyig átveszi a Tüke Busz, őket változatlan feltételek mellett foglalkoztatják majd.


Az idei évre vonatkozó költségvetésben a PK Zrt. számára 560 millió forintos támogatást szavazott meg a városi képviselő-testület, ám az új szolgáltató belépésével a két cégnek osztozkodnia kell. A politikusok döntése értelmében 320 millió jut a PK-nak, ezt elsősorban a beszállítók felé fennálló tartozások rendezésére fordítják majd. A Tüke Busz működésre 240 milliót kap, ám emellett további 220 milliót is átutalnak, ezt hiteltörlesztésre költik majd.

A régóta beígért buszvásárlásokra azonban egyelőre nem futja.

- A legfontosabb hosszú távú célunk, hogy megújítsuk a buszparkot - szögezte le Csizi Péter. - Előbb azonban a közösségi közlekedést kell anyagi biztonságba helyezni és biztosítani a működtetést. Ez a munka folyt az elmúlt időszakban és folyik most is, hiszen mindenki számára látható, hogy korábban milliárdok folytak ki a cégből. Bízunk abban, hogy jövő év első felében már jöhetnek az első új buszok.


Palotás P. - Fotó: Dittrich Éva