Sopianae-terv: gombhoz a kabátot

2009. szeptember 20. vasárnap 19:18

Sopianae-terv: gombhoz a kabátot
Nincsenek kőbe vésett költségvetési tételek az ötmilliárdos pécsi útfelújítási programban - legalábbis ez jelenthető ki a közel másfélszáz utcát magában foglaló korszerűsítési projekt tavaszi startja óta. Volt ahol tízmilliós többletköltségek jelentkeztek, s van olyan utca, amit a tervezett százmillió helyett negyvenből újítanak fel.

Legutóbb például a Hársfa utcai szerpentinnél derült ki, hogy az útszéli betonkorlát cseréje megoldhatatlan, azokat szalagkorláttal kell pótolni. Mindez hétmillióval dobta meg a szakasz felújításának költségeit, de a Tüzér utcai felüljáró nettó 317 millió forintra tervezett felújítása is jóval több lehet, hiszen a pontos műszaki tartalmat általában csak az utak, hidak megbontása után képesek megállapítani - tudtuk meg a városházán.

Azért sem lehet tudni, hogy egy-egy szakasz rekonstrukciója pontosan mennyibe fog kerülni, szól az érvelés, mert a közbeszerzési eljáráson nem a konkrét tervek megvalósítását, az építmények kivitelezését versenyeztették meg, hanem egy mintaköltségvetés 854 tételének egységárait (például padkaépítés x méter hosszan, y utcában) kellett az ajánlattevőknek meghatározni.

Miután e 854 költségvetési tétel egységárait tartalmazó keretszerződést megkötötték az építkezést elnyerő konzorciummal, az egyes útszakaszok felújítása előtt konzultációkat tartanak (több fordulóban, jelenleg a hatodiknál tartunk, amely mintegy félszáz utcát érint).

Vagy már a konzultációkon kiderül, hogy a korábban becsülteknél több vagy éppen kevesebb anyagra, eltérő technológiára lesz szükség az egyes építkezések alatt, vagy a beruházás közben derül ki, hogy változtatni kell, illetve javallott az előzetes műszaki tartalmon. Legutóbb Kovácstelepen halasztották el a felújítást, mondván, a kiszemelt utcákban jó lenne csapadékvízcsatornákat is építeni ami 50 millió helyett 110 milliós költséget jelentene.

A Rákóczi úton, a Konzum áruházzal szemben, az út déli oldalán lévő autóbuszöböl visszaépítését is később gondolták indokoltnak, így itt négymilliós plusz teher jelentkezett, a Szabolcsi úton pedig megduplázódtak a költségek.

Jelenleg azon pécsiek érezhetik bizonytalannak az utcáik felújítását, akik a projekt végére maradnak. Tavaszra ugyanis ki kell derülnie, hogy a műszaki tartalmak eddigi csökkentésével és növelésével kialakul-e az az egyensúly, amellyel jut pénz az összes betervezett szakasz rekonstrukciójára.

Optimista forgatókönyv esetén így az is előfordulhat, hogy még több utca kaphat friss aszfaltszőnyeget a program végeztével, erre azonban nem kötnénk nagy tétben fogadásokat.

Korb Zoltán - Fotó: Dittrich Éva